Uitgespeeld? Bied je game aan via SecondPlayer.

SecondPlayer ontzorgt bij de aankoop en verkoop van tweedehandsgames.

is Data Driven Product Manager bij : de marktplaats om veilig tweedehandsgames te kopen en verkopen. Hij vertelt over zijn bedrijf, dat in het afgelopen half jaar dertigduizend gamers naar zich toe wist te trekken.

Hoe werkt SecondPlayer precies?
“Bij alles wat we doen, geloven we dat een gamer net zo veilig en eenvoudig een spel moet kunnen aankopen bij een particulier als bij een bedrijf. Dat je er anno 2016 nog over in moet zitten of je aankoop wel of niet wordt opgestuurd, vinden we niet meer van deze tijd. Daarom hechten we veel waarde aan ontzorging van zowel de koper als de verkoper. Dat doen we door ze tijdens de transactie beiden de beste bescherming te bieden.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?
“De koper betaalt € 1,99 per transactie als hij een game bestelt en de verkoper betaalt 10% servicekosten.”

Wat doe je om de verkoper te beschermen?
“Kopers rekenen af met iDEAL voordat de verkoper de game verstuurt. Daarna ontvangt de verkoper de verzendgegevens van de koper per e-mail en sms. Zodra de verkoper de bestelling heeft verstuurd, wordt het bedrag de eerstvolgende werkdag overgemaakt naar zijn of haar rekening.”

En de koper?
“We controleren ze met een Facebook-check, doen telefoonnummerverificatie en gaan hun gegevens na bij mijnpolitie.nl. Als er iets fout gaat met de transactie, dan kan de koper een formulier invullen en krijgt hij het bedrag teruggestort. Onder de klassieke leugen dat een verkoper aangeeft dat het pakket is verstuurd terwijl dat niet zo is, of als een zending kwijtraakt in de post, mag een koper niet lijden, vinden wij. Daarom lossen wij dat probleem op met de verkoper en krijgt de koper z’n geld terug.”

Hoe onderscheidt SecondPlayer zich van concurrenten zoals Marktplaats?
“Marktplaats.nl zorgt onder gamers voor veel irritatie en onzekerheid. De betrouwbaarheid van de verkoper is moeilijk te controleren. In winkels zoals GameMania krijg je maar weinig geld of zelfs alleen waardebonnen voor tweedehandsgames. SecondPlayer combineert de voordelen van Marktplaats en fysieke gamewinkels: je koopt de game direct van een andere gamer en je aankopen zijn beschermd.”

Wanneer kwam het eureka-moment voor jou om te starten met SecondPlayer?
“Ik werkte zelf voor een Nederlandse investeerder, waardoor ik veel verschillende ondernemingen heb beoordeeld en toffe ondernemers sprak. Als je constant wordt omringd door goede ondernemers, word je geprikkeld om zelf de stap te zetten. Destijds sparde ik al veel met Frank Lemaire, nu mede-oprichter van SecondPlayer. Hij is zelf fanatiek gamer en uitte zijn frustraties over tweedehandsgames kopen en verkopen. Vanuit de pijnpunten zijn we aan de slag gegaan en is SecondPlayer geboren.”

Hoeveel gebruikers heeft SecondPlayer op dit moment en waar willen jullie naartoe?
“We hebben onze eerste versie gelanceerd in augustus 2015. Van onze eerste gebruikers hebben we veel feedback ontvangen, die hebben we gebruikt om een beter product te bouwen. Dat het werkt, zien we aan de dertigduizend gamers die gebruikmaken van SecondPlayer, We groeien met 20% tot 30% per maand in gebruikers en bestellingen. Met deze cijfers verwachten we nog dit jaar honderdduizend gebruikers te hebben.”

Hoe ziet het team achter SecondPlayer eruit?
“Frank is marketeer, hij weet als geen ander hoe je bezoekers naar de website trekt. is programmeur en bouwt wat nodig is om onze groei te versnellen. Zelf ben ik Data Driven Product Manager, wat inhoudt dat ik feedback van klanten omzet in nieuwe features, voor een betere klantervaring. Sjoerd en Max hebben beiden voor Sanoma Ventures gewerkt, de investeringstak van Sanoma. Zo weten ze precies op welke cijfers en KPI’s ze moeten sturen om SecondPlayer uit te laten groeien tot de grootste gamemarktplaats.”

Kun je een voorbeeld geven van de ‘datagedrevenheid’?
“Vorige maand besloten we te stoppen met de biedingsfunctie, hoewel die zorgde voor circa 60% van de bestellingen. Je zou zeggen dat het dan onverstandig is om het af te schaffen. De gegevens vertelden ons echter dat met de optie ‘bieden toestaan’ de prijs waartegen ze een spel direct wilden verkopen hoger werd. Zo werd de koper aangemoedigd om een bod te plaatsen. Het duurde dan een paar dagen voordat de koper duidelijkheid had of hij de game voor de geboden prijs kon kopen. Een omslachtig proces, en niet in lijn met onze visie. Het moet voor een gamer namelijk net zo eenvoudig zijn om een game te kopen van een andere gamer als van een webshop.”

Wat was het gevolg?
“Het biedingssysteem uitschakelen heeft zelfs op korte termijn geen invloed gehad op het aantal bestellingen. Integendeel: mede door de betere prijszetting is het aantal bestellingen gegroeid en ontvangen we veel positieve reacties van onze klanten.”

Maar alle games worden uiteindelijk toch digitaal aangeboden?
“De kans dat er over vijf jaar geen nieuwe fysieke games meer worden verkocht, is groot. Natuurlijk ijlt de verkoop van fysieke tweedehandsgames na, maar ook dit verandert onherroepelijk. We zien de tweedehandsgamemarkt daarom puur als ‘entry strategy’. Op dit moment kunnen we hier namelijk de grootste toegevoegde waarde leveren aan de gamer. Uiteindelijk willen we meer een distributie- en handelsplatform worden voor gamers, met oog voor de digitale kant.”

Wat kunnen we binnenkort verwachten van SecondPlayer?
“Op 22 maart lanceerden we een dienst waarmee verkopers direct worden uitbetaald. Dat past in onze missie om het betalingsproces sneller af te handelen. Op het moment dat de verkoper aangeeft dat de game verstuurd is, gaan we direct over tot uitbetaling van de verkoper zodat de verkoper niet lang op zijn geld hoeft te wachten. Daarnaast zijn we constant bezig om de kopers en verkopers nog verder te ontzorgen. Ook kijken we naar welke positie we binnen de digitale gamemarkt kunnen innemen.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

 

Advertentie
advertisement
Advertentie