Wat voor netwerker ben jij?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Netwerken is noodzakelijk. Misschien wel onvermijdelijk. Veel netwerkers zullen, evenals ik, het onderhouden van netwerken als belangrijke voorwaarde zien om de eigen ambities te kunnen realiseren. Krijgen is het doel maar geven is het middel. Je moet je inzetten. Bereid zijn te willen geven. Tips, aanbevelingen, interesse tonen. Netwerken neemt veel tijd en kent vele vormen. Het is belangrijk keuzes te maken in welke netwerken je je wilt manifesteren. Naast het traditionele netwerken van het handen schudden is het virtuele netwerken sterk in opkomst. Tot zover is alles duidelijk, maar welke types mensen zijn in het netwerken te onderscheiden?

Noodzaak of mode.
In het traditionele netwerken, dat ik het handen schudden circuit zal noemen, zijn twee types mensen te onderscheiden.
1. verkopers
2. staatsmannen
De verkoper is de netwerker die overduidelijk de behoefte heeft om commercieel te scoren.

Hij kiest het bezoeken van het netwerk-event uit in het vermoeden dat hij daar prospects zal ontmoeten. Hij pept zich op met het gevoel van de jager die zijn geweer schoonpoetst en zich mentaal voorbereidt op het veroveren van zijn prooi. Hij zal alleen op die mensen afstappen die hem kunnen helpen zijn ambities te realiseren. Hij zal niet schromen op een onbekende af te stappen maar zodra hij signaleert dat er commercieel niets te halen valt zal hij zijn ogen laten afdwalen naar een nieuw slachtoffer in zijn omgeving. Het zijn niet altijd de leuke contacten. Je moet liefhebber van smalltalk zijn. Dit talent ook in huis hebben. Gespreksonderwerpen liggen op een breed palet van mogelijkheden zolang er maar contact is en dit contact kan worden omgebogen naar een commerciële afspraak. Elkaar kennen betekent elkaar kunnen benaderen voor business. Soms zelfs een beetje gênant als je halverwege een gesprek het gevoel krijgt niet meer “connected” te zijn. Dit type netwerker is zeker te waarderen. Ze hebben hart voor hun zaak. Het zijn harde werkers. Ze komen er ook rond voor uit met iets belangrijks bezig te zijn. Transparant en helder zou je kunnen zeggen. Ze hebben drive en beschikken over leuke verhalen en anekdotes. Het is niet altijd vervelend met ze te praten zolang het orderboekje maar in hun binnenzak blijft. En natuurlijk kan het ook zo zijn dat jouw behoefte aan een product of dienst juist wel door dit type netwerker kan worden bevredigd. Dan is het gewoon “geluk” dat u deze netwerker bent tegengekomen. Prima. Geen probleem.

Het tweede type netwerker noem ik de staatsmannen.
Hij is vooral aan het netwerken omdat het bij zijn positie hoort, (je begrijpt dat voor hij ook zij gelezen mag worden). Eigenlijk is hij komen opdagen omdat hij toevallig de agenda daarvoor vrij had. Ook wel leuk om in het ons kent ons circuit toch even de neus te laten zien. Liever zou hij zijn avond aan iets anders hebben besteed maar soms kun je er niet onderuit je gezicht te laten zien. Het entertainmentaanbod van het netwerk-event dient dan ook vaak als excuus om te komen. Het aanwezig zijn bevestigt ook wel je status en je maatschappelijke positie. Zaken doen kan wel maar liever discreet en op een ander moment en na het maken van een afspraak. Te commercieel doen is niet chique. Het parool is handen schudden, vriendelijk rondkijken, bemoedigend knikken en vooral in de plooi blijven. We praten over de zaak in termen van succes en glorie. Het gespreksonderwerp is bij voorkeur niet zakelijk, maar wel zakelijk gerelateerd. Welke bureau verzorgt jouw evenementen? Hoe kom je toch aan die goede adviseurs? Wie verzorgt jouw catering etc.? Hobby’s, laatste vakanties, studie en carrière kinderen, zijn favoriete onderwerpen. Deze netwerker staat een beetje boven de partijen en verkeert graag in het OSM (ons soort mensen) circuit. Vaak hebben deze netwerkers uitstekende contacten en goede ingangen bij bedrijven.

En hoe zit dat met jou?
Met bovengenoemde types beschrijf ik twee types die je als uitersten kunt zien. Natuurlijk zijn de beste netwerkers die mensen die vooral zichzelf blijven. Geen toneel spelen maar hebben voor het gezelschap waarin ze verkeren. Toch is het interessant om na te gaan welke classificatie (verkoper of staatsman) voor jou van toepassing is. Ofwel het dichtste bij komt. Het kan helpen je bewust te zijn van je attitude. Je te realiseren welke impact je gedrag heeft op je omgeving. De manier waarop je indruk of afbreuk maakt. Ik ben benieuwd naar je reactie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie