Zomerblog: De wereld van Astrid Lindgren

Ikea, Saab, Volvo, Ericsson, H&M, allemaal leuke dingen uit Zweden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze zomer vond ik het tijd voor een onderzoek: waar komt het allemaal vandaan? En wel in Småland, jawel, bekend van de ballenbak van Ikea. In dit oorspronkelijk arme gebied liggen de roots van . En niet alleen die van Ingvar Kamprad, de naamgever van het bedrijf, maar ook van Astrid Lindgren, de bedenker van Pippi Langkous, Karlsson, Emil, Bolderburen en nog veel meer.

Wat blijkt, de dame heeft haar eigen themapark, vlakbij haar geboortedorp. Wie na een autorit het park inwandelt, ziet dezelfde huizen maar dan half zo groot op de maat van een zesjarige. is een nostalgische en, zoals het cliché van deze tijd wil, authentieke kinderwereld, zonder interfaces en technogadgets, zelfs zonder televisie- en computerschermen. En toch heeft jong en oud het er naar zijn zin.

Alle vermaak is er zo goed als unplugged, er is volop muziek, theater en poppenkast. Grote logo's ontbreken. Dit park is echt in de geest van mevrouw Lindgren bedacht en gemaakt. Een beetje Batavia Stad op zijn Zweeds met een snufje Swiebertje en Bromsnor, maar die heten dan Kling en Klang. Leuk voor oud en jong, net zoals Jip en Janneke bij onze Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij. Dat kennen de ouders van de kinderen nog wel van hun eigen jeugd.

Hoe belangrijk het Zweedse nationale gevoel is, blijkt wel uit de vlaggetjes die in Småland wapperen, en zelfs uit het herkenbare Zweedse geelblauw van het Ikea-logo. Grappig dat zulke multinationale merken (dat geldt ook voor Astrid Lindgren) zo herkenbaar nationaal zijn gebleven. Wie wil weten waar Ikea de Zweedse inspiratie vandaan haalde, kan terecht op de website van . Zeg maar de Charles en Ray Eames van Zweden.

Authenticiteit, nationale identiteit, folklore, het past allemaal zo goed in de tijdgeest. Dan nemen we de maatjesharing die wordt verdronken in de marinade van kruidnagel wel voor lief. O ja, Zweden is natuurlijk ook het land van de natuurliefhebbers. Hier heten de bio-producten in de supermarkt ( in mijn geval) gewoon eco, en het logo is 'I Love Eco'. Niet het voorzichtige puur en eerlijk, waar de Nederlandse consument tegen aanloopt. Nou vooruit dan: I Love Sweden!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie