Adverteerder wil één online maatstaf

Waar bureaus op dit moment de voorkeur geven aan online adverteren (84 procent), zien adverteerders hun reclame nog steeds het liefst in de krant (57 pct), gevolgd door online (49 pct).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit is een van de conclusies uit onderzoek van Panelwizard, uitgevoerd in opdracht van online reclametechnologiebureau . Aan het onderzoek deden 420 bureaus en adverteerders mee. David de Jong, ceo van Adfrime, verklaart het verschil in voorkeuren tussen adverteerders en bureaus, door te wijzen op verschillen in behoeften.

De helft van de adverteerders geeft aan moeite te hebben om het succes van hun online campagne te bepalen, vaak omdat er te veel manieren zijn om effectiviteit te meten. Een groot deel van de adverteerders (51 pct en de bureaus (38 pct) geeft dan ook aan behoefte aan één meetstandaard te hebben.

Om het succes van campagnes te bepalen, kijkt bijna 40 pct van de adverteerders naar de sales. Ook bureaus (26 pct) nemen sales als uitgangspunt. Na sales bepaalt het bereik van de online campagne het succes voor adverteerders (24 pct). Bureaus vinden het bereik echter veel minder belangrijk (15 pct) en hechten meer waarde aan de zichtbaarheid van de campagne (25 pct). ‘Bereik is doorgaans een schatting en is daardoor dus hypothetisch. Zichtbaarheid geeft een veel realistischer beeld van het aantal mensen dat de reclame daadwerkelijk heeft gezien en is daarom waardevollere informatie’, legt De Jong uit.

De belangrijkste redenen voor adverteerders om online reclame in te zetten, zijn bereik (69 pct) en prijs (56 pct). Voor bureaus is dit de meetbaarheid (73 pct). Zowel bureaus (71 pct) als adverteerders (54 pct) zijn het erover eens dat de mogelijkheden van online reclame onderschat worden. Hoewel bijna de helft van de adverteerders aangeeft niet goed op de hoogte te zijn van de technische mogelijkheden van online advertenties, is 53 pct toch graag bereid om te experimenteren met nieuwe technieken. Zo geeft ruim 40 pct aan graag meer te willen doen met de ontwikkeling van software om op smartphones te adverteren.

Het onderzoek bevestigt volgens De Jong de behoefte aan standaardisering. ‘We merken dat meetbaarheid essentieel is, maar dat er nog te veel verschillende manieren zijn om succes te meten. Het is daarom essentieel om zo snel mogelijk tot één standaard te komen waarmee de effectiviteit kan worden gemeten. Belangrijk is om data meer te centraliseren via één systeem. Wij hebben daarvoor software ontwikkeld, maar de uitdaging is om de neuzen in de hele online reclamemarkt dezelfde kant op te krijgen.’

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 420 professionals in advertentie-inkoop en creatie, waaronder adverteerders (340), reclamebureaus, mediabureaus en media-exploitanten (80).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie