Ajax-merk in één jaar 4 miljoen minder waard

Brand Finance Football 50 illustreert economische hegemonie Britse clubs.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Niks gewonnen en toch door de magische grens van 1 miljard dollar. Nieuwe contracten met adidas en Chevrolet en een ongekende televisiedeal stuwden Manchester United naar de eerste plaats in de . Britse clubs doen het in die ranglijst sowieso heel goed: zes van de tien meest waardevolle voetbalmerken is Brits. CL-winnaar Barcelona is daarin slechts zesde, Nederlandse clubs spelen qua merkwaarde een marginale rol op het internationale podium.

PSV stijgt
De waarde van Spaanse clubmerken nam over de breedte iets toe, maar dat staat in geen verhouding tot de sprong die Britse clubs maakten. Opvallend is vooral het wegzakken van Duitse merken: Acht clubs, inclusief de voormalige nummer 1 Bayern daalden in de ranglijst. Alleen Borussia kwam als nieuwkomer de lijst binnen. Het merk Ajax is in waarde gedaald: van 149 naar 145 miljoen dollar. Daarmee daalden de Amsterdammers van een 16e naar een 25e plaats. De waarde van het merk van landskampioen PSV steeg juist: van 59 naar 86 miljoen dollar. Toch zakte het een plaatsje naar 46.

De top 10 en hun merkwaarde in miljoenen dollars

1 Manchester United  1,206  

2 Bayern Munich  933

3 Real Madrid  873

4 Manchester City  800

5 Chelsea  795

6  FC Barcelona  773

7  Arsenal  703

8  Liverpool  577

9 Paris Saint-Germain FC  541

10 Tottenham  360

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie