Een baas en zijn engagement met 60.000 fans

Marketing is eigenlijk heel makkelijk: je moet goed doen wat je goed kunt én er oprecht plezier in hebben om dat met je klanten te delen. Soms helpt het om even buiten het marketingvak te kijken om te zien hoe dat principe echt werkt. Gisteren, 22 juni 2013, speelde Bruce Springsteen in het Goffertpark in Nijmegen. Van dat optreden van ‘The Boss’ kunnen marketeers veel leren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tekst: Paul Blok*

Engagement en co-creatie met 60.000 fans
Eerst maar eens een lesje engagement en co-creatie. Natuurlijk groet Springsteen het publiek met een paar Nederlandse woordjes (“Hallo Nijmegen. Hoe gaat het?”) en natuurlijk laat hij het publiek meezingen en mogen er soms meisjes met hem dansen op het podium. En dat hij een jonge jongen een paar regels op het podium mee liet zingen en de band liet instrueren was ronduit ontroerend.

Maar bij concerten van Springsteen is er altijd nog iets anders. Iets extra’s. Echte interactie met het publiek. Hoe? Vele Springsteen-fans schrijven thuis hun favoriete nummers op kartonnetjes en houden die verzoeknummers tijdens het concert voor de neus van de performer. Die kiest een paar van die verzoeken uit en gaat het spelen. Altijd een fijn interactief onderdeel van zijn optredens.

Co-creeren van het Springsteenconcert. Het is een leuke gewoonte geworden waar het publiek zich echt gehoord voelt. En dergelijke vragen uit het publiek blijven komen omdat het publiek uit ervaring weet dat ‘The Boss’ altijd vragen uit het publiek honoreert. Zo zou dat ook in marketing moeten werken.

So young and in love
Een van de verzoeken die in Nijmegen het podium haalden was “So young and in love”. Een nummer dat zelden live wordt uitgevoerd. Maar Bruce had er blijkbaar zin in deze keer. Hij daagde zijn E-Street Band uit om dit nummer uit te voeren. Natuurlijk weet hij wel dat zijn muzikanten dat kunnen. Want échte klantinteractie vereist een ijzersterke en flexibele organisatie. En die randvoorwaarde heeft Springsteen prima voor elkaar: een team van mensen dat uitstekend is ingespeeld op elkaar én de wensen van de baas én de wensen van het publiek.

Bekijk de video om te zien hoe dat in zijn werk ging:

You can’t please them all
Natuurlijk zijn er mensen die voor niets bordjes hebben gemaakt. En natuurlijk had student Tine vooraf een prachtig afstudeerfilmpje gemaakt met het verzoek dat Springsteen ‘Jungleland’ zou spelen. Vele fans (waaronder ikzelf) hebben het &;Jungleland&;-verzoek gesteund op Youtube, Twitter en Facebook. Het was jammer, maar tegelijk ook helemaal geen probleem dat die track niet werd gespeeld.

Dat je als merk niet altijd iedereen 100% tevreden kunt stellen begrijpen mensen best. Zeker als je, net als Springsteen, hebt laten zien dat je écht alles hebt gegeven en een fantastische prestatie voor je fans levert.

Tevredenheid = prestatie – verwachting
Bruce Springsteen heeft een geweldige live reputatie. De verwachtingen zijn dus hoog. En toch weet hij verwachtingen niet alleen waar te maken, maar met een enorme prestatie zelfs te overtreffen.

Simpelweg door keihard te werken en een geweldig product te leveren: 3 uur en 20 minuten optreden, zonder pauze en zonder poespas. 3 uur en 20 minuten. En 34 prachtig uitgevoerde tracks.

Wat improvisator Springsteen ook goed kan: inspelen op het sentiment van het publiek. De omstandigheden voor het buitenpubliek waren redelijk goed (op wat motregen na hielden we het droog). Tot die enorme bui tegen het einde van het concert. Springsteen snapt dat zoiets voor zijn publiek minder comfortabel is. Regen stoppen kan hij niet, maar regen leuk maken kan hij wel. Dus ging hij tussen het publiek in de regen staan tot hij doorweekt was. En hij maakte er een onderdeel van de show van. “It’s not raining hard enough!” riep hij en zette nog een nieuwe up tempo song in. Daarna: “It’s still not raining hard enough!” en nog eentje om te dansen. En nog één en nog één. De regen werd van vijand tot vriend van de show getransformeerd. En daarna trok de bui alweer voorbij.

Targeted advertising
Er was in de periferie van deze community met 60.000 betrokken fans ook nog een fraai staaltje ‘targeted advertising’ te zien. Niet via ingewikkelde social media constructies of ‘near field communication’ of zo. Dat soort ideeën zijn überhaupt kansarm als er nauwelijks verbinding met internet mogelijk is. Nee, gewoon met een klassiek reclamevliegrtuigje. Zo wees de Amsterdamse poptempel Paradiso de rockfans op de komst van een andere oude rocker. Niet te missen. En midden in de doelgroep.

Blijf jong. Blijf verliefd.
Terug naar de uitvoering van ‘So young and in love’. Jong en verliefd. Een fraaiere illustratie van de de kern van omgaan met je publiek is bijna niet denkbaar. Blijf jong in termen van nieuwsgierigheid zijn, willen ontdekken, elke dag leren, plezier maken. Blijf verliefd op je vak, op je product of dienst en natuurlijk op je klanten. Blijf jong. Blijf verliefd. Hé, dat mantra lijkt ergens op...

Blijf jong. Blijf verliefd. Het was de boodschap die de 63-jarige rocker Springsteen meegaf. Blijf jong. Blijf verliefd. Ik wens het mezelf toe. En u, als marketer in een zichzelf alsmaar vernieuwende wereld, wens ik u hetzelfde toe.

Blijf jong. Blijf verliefd.

Dank u wel.

*Paul Blok is digital media- en marketingstrateeg, adviseur en spreker 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie