Facebook Graph Search: een nieuwe manier van zoeken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Facebook richt zich sterk op de verbindingen tussen de mensen en merken. Alle connecties tussen mensen en foto’s, favoriete films, boeken, muziek en nog veel meer vormen de Facebook ‘Graph’. En daar heeft Facebook vorige week dinsdag (15 januari) een nieuwe zoekfunctie voor geïntroduceerd, ‘’ (met video). Hiermee gaan ze, zoals Facebook zelf aangeeft, terug naar hun roots.

Graph Search in het kort
Graph Search is een nieuwe manier om onderlinge verbindingen binnen Facebook te doorzoeken. Je kan als gebruiker zoekopdrachten uitvoeren en nieuwe connecties ontdekken. In eerste instantie richt Graph Search zich op personen, foto’s, plaatsen en interesses.

Hiermee richten ze hun innovatie weer op de gebruiker. Na de vele nieuwe advertentiemogelijkheden, die vooral voor bedrijven bedoeld zijn, krijgen gebruikers nu een nieuwe tool. En dat is natuurlijk goed nieuws voor alle 1 miljard gebruikers.

Een voorbeeld zoekopdracht binnen Graph Search kan zijn: ‘foto’s van vrienden in Parijs’. Maar er is nog veel meer mogelijk, denk aan ‘mensen die vlakbij wonen en van voetbal houden’, ‘restaurants in Rotterdam die mijn vrienden aanraden’ of ‘films die andere mensen leuk vinden die de dezelfde films leuk vinden als ik’. Zo kan je op elk gewenst moment, relevante informatie naar voren halen. De getoonde resultaten komen alleen uit Facebook en zijn niet publiekelijk zichtbaar.

Privacy
Je hoeft je geen zorgen te maken om je privacy. Facebook geeft aan dat het respecteren van privacy-instellingen tijdens de ontwikkeling van Graph Search altijd voorop heeft gestaan. De zoekfunctie maakt het veel makkelijker om dingen te vinden, maar toont alleen die info die al toegankelijk was op Facebook. Dus wanneer jij bepaalde informatie wil afschermen dan kan dat nog steeds.

Wat is het verschil met Google Search?
Het verschil met traditionele zoekmachines zit hem in de manier van zoeken. Google zoekt bijvoorbeeld de best mogelijke resultaten voor een groep woorden (“restaurant Rotterdam”), zonder rekening te houden met iemands connecties of omgeving. Met Graph Search formuleer je zinnen om personen, plaatsen, foto’s, etc. te vinden die op Facebook zijn gedeeld.

Deze manier van zoeken richt zich dus meer op verbindingen en interesses binnen het netwerk en niet het web. Google toont zijn resultaten op basis van keywords, Facebook op sociale context. Of zoals Mark zelf zegt: “Graph Search gives you answers, not links.”

Een kleine nuancering hierbij is dat wanneer er geen resultaten uit Graph komen, je resultaten van Bing krijgt te zien. En dat zijn dan wel “ouderwetse” links.

Wat betekent dit voor organisaties?
Met de komst van Graph Search moeten merken nog meer hun best doen om die interactie aan te gaan. Straks kunnen gebruikers bijvoorbeeld ‘hotels in Amsterdam die mijn vrienden leuk vinden’ intypen. In de lijst met resultaten wil je dan als hotel bovenaan in de resultaten eindigen. Hoe krijg je dat voor elkaar? Door zoveel mogelijk verbindingen met relevante personen aan te gaan in de vorm van likes, comments en shares.

Veel experts verwachten dat het voor kleine organisaties de grootste impact heeft. Wanneer je ervoor zorgt dat je informatie compleet is en de interactie op zoekt met gebruikers, kan je de grote ‘jongens’ verslaan. Het gaat er niet om of jij het beste restaurant in de regio bent, wanneer niemand je pagina leuk vindt of er geen interactie plaatsvindt word je simpelweg niet of slecht gevonden in Graph Search.

Conclusie
Graph Search bevindt zich nog in een pril stadium (bétaversie) en is voor een beperkte groep Engelstalige gebruikers & beschikbaar. Via de speciale website kan je jezelf op de wachtlijst zetten en krijg je een uitnodiging zodra het in Nederland beschikbaar is.

Komende tijd gaat het ontwikkelteam van Facebook meer functies toevoegen, zoals het doorzoeken van berichten en open graph-acties. Mark gaf aan dat er voorlopig nog geen advertenties in Graph Search zullen verschijnen.

Wat vind jij van deze nieuwe functie binnen Facebook? Laat hieronder een reactie achter en deel je mening.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie