Minister wil stoppen met leefstijl campagnes

Minister Edith Schippers wil stoppen met mediacampagnes die mensen tot een gezondere leefstijl proberen aanzetten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat zegt Schippers vandaag in een met dagblad Trouw. Eerder noemde zij reclames als die van Stivoro (tegen roken) of Postbus 51 (meer bewegen) al 'betuttelend'. 'Het preventiebeleid is teveel in handen gekomen van professionals die met opgeheven vingertje zeggen: let op, zo moet het. Ik wil een omslag maken, van betuttelen naar positief verleiden.'

Ook campagnes van haar ministerie die níet zijn gericht op de leefstijl van burgers gaat ze kritisch bekijken.
Bijvoorbeeld 'Nederland zegt ja', een campagne die Nederlanders aanmoedigt hun donorcodicil in te vullen. Er zal kritisch gekeken worden of het zinvol is om deze campagnes nog in te zetten, aldus een woordvoerder van de minister.
De drie leefstijlgerichte Postbus 51-campagnes die voor dit jaar nog op de kalender staan, gaan door, maar worden met ingang van 2012 stopgezet. Alleen de campagne Vrij Veilig wordt niet geschrapt omdat de plannen voor volgend jaar al vergevorderd zijn. Stoppen is duurder dan doorgaan.
Met de stop op Postbus 51-campagnes hoopt de minister zo'n anderhalf miljoen euro te besparen. In totaal moet Schippers dit jaar een bezuiniging van 2,1 miljard euro doorvoeren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie