Premium

Ministerie VWS slaat in stijl terug na kritische column Annemarie van Gaal

Annemarie van Gaal spuwde maandag in haar Telegraaf-column haar gal over de zorgverzekeraars.

Kort gezegd: die spelen bedrijfje met de steeds stijgende premies, geven onterecht miljoenen euro’s uit aan reclamecampagnes en voelen geen enkele druk om efficiënter te werken, ‘want dat bepalen ze namelijk helemaal zelf’, aldus Van Gaal.

Een beetje druk voelen

De onderneemster heeft ook een idee, een oplossing voorhanden: transparantie en verantwoording afleggen.

Ze vindt dat zorgverzekeraars moeten laten weten hoeveel procent van de premie ze besteden aan reclamecampagnes en sponsoring. Hoeveel procent van de premie naar de zorg toegaat.

Van Gaal: ‘Het percentage dat overblijft, is dan kennelijk nodig om de luxe kantoren, salarissen en dure auto’s van te betalen.’

Het zou normaal zijn als ze wel een beetje druk voelen van ons als samenleving, schrijft Van Gaal: ‘Het enige dat we nodig hebben is een beetje dwang van de overheid op dit punt.’

Puntsgewijs binnenhengelen

Het is niet alledaags dat een ministerie direct reageert op een column in de krant, maar  VWS deed dat diezelfde dag nog op eigen site. De communicatiemensen bij het departement haalden hun overwinning niet al te triomfantelijk binnen, maar zakelijk en puntsgewijs.

Suggestie voor suggestie wordt Van Gaal afgeserveerd, eindigend met Suggestie 3: 'Stel dat de overheid zorgverzekeraars eens zou dwingen om deze percentages te publiceren.'

De eerste zin van het antwoord van VWS is veelzeggend: ‘Dat vonden wij ook een goed idee en daarom doen we dat al.’

Foto: ANP, Kippa

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie