Premium

Leanne Hermans over 'ouwe meuk, nieuwe ideeën' en haar geloof in contentmarketing voor owned media

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Leanne Hermans, Head of Content bij Matter

Leanne Hermans

Deze week was Leanne Hermans, Head of Content bij communicatie- en contentmarketingbureau Matter (voorheen MPG.today) en lid Raad van Advies van The Good Roll | B Corp, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).

Hermans over haar week: 'De allerbeste content maken om mensen te bereiken en raken is wat mij drijft in m’n werk. Verhalen maken die blijven hangen in allerlei vormen van content. Gedreven door data, actualiteit en 24/7 voelsprieten in de maatschappij om te weten wat er echt leeft. Waar schuurt het, welke zorgen hebben mensen, waar maak je mensen echt blij mee. Inspiratie haal ik overal vandaan, vooral ook op onverwachte momenten.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. Straatfotografie - 'De wereld zou een stuk mooier zijn als mensen meer naar elkaar omkijken en glimlachen'

'Meegluren in het leven om me heen. Ik heb het nodig om tot inzichten en inspiratie te komen. Het liefste doe ik dit op straat, op een terras al kijkend naar mensen om mij heen. Onverwachte gespreken met onbekenden. Een glimlach. Ik knap ervan op, geeft me energie.

De wereld zou een stuk mooier zijn als mensen meer naar elkaar omkijken en glimlachen. Helaas gun ik mezelf vaak weinig tijd om gewoon zonder haast of zonder doel op straat te slenteren of op het terras te zitten. Daarom ben ik ook dol op het werk van bekende straatfotografen, kunstenaars, zoals Garry Winogrand en Ed van der Elsken. Hoe zij een moment, een verhaal in beeld krijgen. Fascinerend! Ooit hoop ik nog een originele print te kunnen bemachtigen maar nu ligt mijn bureau vooral vol met fotoboeken van deze fotografen.'

Fotografie Garry Winogrand
Fotografie Garry Winogrand
Fotografie Garry Winogrand
Fotografie Garry Winogrand
Fotografie Garry Winogrand
Fotografie Garry Winogrand
Fotografie Garry Winogrand
Fotografie Garry Winogrand

2. Fetslod, voor een potje relativeren - 'Ze zeggen wat ik niet durf te zeggen'

'Goede vriend Stef Dol maakt rake cartoons (@Fetslod) die me altijd aan het lachen maken en aan het denken zetten. Ze schuren waar nodig. Zijn actueel. Ze zeggen wat ik niet durf te zeggen. Bevatten een dikke knipoog en een dot humor. Ze vertellen een verhaal en maken mij nieuwsgierig naar meer.

Ik bewonder mensen die een verhaal kunnen vertellen in een beeld. Zo knap hoe je met weinig tot geen woorden iets duidelijk kunt maken. Cartoons relativeren ook vaak het leven. Ze houden je een spiegel voor en laten zien hoe belangrijk een gezonde dosis zelfspot is. Als je dit in een potje zou kunnen uitdelen aan mensen, zou het een hoop gedoe en ellende schelen. Ik ben ervan overtuigd dat je met wat meer zelfspot lichter leeft, meer lacht en meer aankunt.

In de tijd dat mijn gezondheid mij even in de steek liet heeft het mij echt geholpen. Ik probeer het nog steeds elke dag na te streven. En als dit niet lukt wijzen ze me er thuis wel op. Mijn dochter Filou van 12 weet mij al feilloos op mijn plek te zetten en een spiegel voor me te houden als ik me druk maak om niks.'

Cartoon van Fets Lod (Stef Dol)
Cartoon van Fets Lod (Stef Dol)

3. Ouwe meuk, nieuwe ideeën - 'Mijn werkkamer staat vol spullen met een verhaal'

'Er gaat geen maand voorbij zonder bezoek aan de kringloop. Er gaat geen vakantie voorbij zonder bezoek aan de lokale brocante markt.

Ik ben dol op ouwe meuk. Ik krijg er energie van. Iets ouds geeft mij vaak een nieuw idee. Houten schalen, keramiek, glaswerk in alle vormen en maten, schilderijen en boeken. Het scoren van pareltjes geeft mij een kick. Ik heb een keer een zeefdruk gekocht voor 25 euro op een Italiaanse markt waar een kunsthandelaar op de Spiegelgracht in Amsterdam 500 euro voor wilde betalen. Mijn werkkamer staat vol spullen met een verhaal. Verzameld en gekregen. Een prettige afleiding tijdens deadline en mijmeren over nieuwe concepten.'

'Ik ben dol op ouwe meuk. Ik krijg er energie van'
'Ik ben dol op ouwe meuk. Ik krijg er energie van'

4. Uit je hoofd in je handen - 'Ik heb het nodig om mijn hoofd op te ruimen'

'Iedere week uit mijn hoofd en aan de slag met mijn handen. Mijn handen die iets nieuws leren maken. Een ambacht leren. Ik denk dat het gezond is om naast je werk ook totaal iets anders te doen.

Vijf jaar geleden ben ik begonnen met edelsmeden bij de Vakschool Edelsmeden in Amsterdam. Ik heb het nodig om mijn hoofd op te ruimen. Ideeën en nieuwe plannen te ordenen. Focus aan te brengen. Weg van het scherm.

Het edelsmeden daagt me uit om steeds iets nieuws te maken. Als het lukt en ik maak iets wat ik mooi vind, dan ben ik trots. Wat anderen ervan vinden maakt mij niets uit, ik doe het voor mezelf. Het is leuk als anderen het tof vinden en ik verkoop ook wel eens wat, maar daar is het mij niet om te doen. Het helpt me om op te laden, het maakt me creatiever.'

'Aan de slag met mijn handen, die iets nieuws leren maken'
'Aan de slag met mijn handen, die iets nieuws leren maken'

5. 'Patagonia volg ik via alle kanalen om te zien wat ze doen op het gebied van contentmarketing'

'In mijn vakgebied contentmarketing kijk ik met bewondering naar Patagonia. Misschien afgezaagd als voorbeeld, maar Patagonia volg ik via alle kanalen om te zien wat ze doen op het gebied van contentmarketing. Ze zijn rotsvast in het vertellen van verhalen die passen bij de behoefte van het publiek en de merkmissie waar ze voor staan.

Patagonia gebruikt contentmarketing om aandacht te vestigen op milieukwesties en duurzaamheid. Ze delen verhalen over hun inzet voor het milieu en moedigen hun klanten aan om betrokken te raken bij milieubehoud. De beelden zijn altijd aansprekend. De magie van verhalen vertellen hebben ze gewoon heel goed begrepen. Supersterk hoe ze van hun merk een platform hebben gemaakt waar alles naadloos op elkaar aansluit en elkaar versterkt.

Daarom geloof ik ook zo in contentmarketing voor owned media. Het is een duurzame manier van in contact blijven met je doelgroep. Als je in staat bent je eigen platform scherp neer te zetten, ben je veel minder afhankelijk van kanalen waar je geen of weinig invloed op hebt en betaal je uiteindelijk ook veel minder om mensen te bereiken. Ga uit van eigen kracht, verzamel inzichten over je publiek en kijk waar je kunt verbeteren. Zorg dat je actueel blijft en speel in op behoeften. En zorg dat je blijft verrassen en vernieuwen. 

Nice to read-boekentip indien je meer over de aanpak van Patagonia wilt weten: Let My People Go Surfing van Yvon Chouinard, oprichter van Patagonia.

En privé? Dan zijn mijn grootste inspiratiebronnen mijn man Frank en dochter Filou. Samen met hen is iedere dag leuker.'

Yvon Chouinard Lets Hisself Go Surfing
Yvon Chouinard Lets Hisself Go Surfing
Mijn grootste inspiratiebronnen: mijn man Frank en dochter Filou
Mijn grootste inspiratiebronnen: mijn man Frank en dochter Filou

In de week van 29 januari (Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt voortaan tweewekelijks) is Kamiel Meijers, medeoprichter en creative director van digital experience agency 51North uit Sittard, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie