Hoe klinkt de stem van jouw merk?

Niet alleen mensen hebben een unieke stem, maar merken ook.

Stel je voor dat iedereen er hetzelfde uitzag, dezelfde stem- en dezelfde persoonlijkheid had  - dat zou nogal saai zijn toch? Niemand zou je unieke kenmerken nog herkennen, en datzelfde geldt voor merken. 

Als merk is het essentieel om je te onderscheiden van je directe concurrenten. Je kunt dit doen door middel van je eigen logo, visuele identiteit, toon en het opbouwen van je eigen merkpersoonlijkheid. Steeds meer merken gebruiken on-brand audio om dit te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een soundlogo, brandscore of dat bekende wachtmuziekje tijdens een telefoongesprek en de muziek in een winkel. Deze touchpoints worden steeds belangrijker voor merken die zich willen onderscheiden. Wat vaak nog ontbreekt, is een onderscheidende merk voice-over. En hier ligt een kans: Je wilt niet klinken als een jeansmerk in hetzelfde reclameblok als je een mobiele dienstverlener bent.  

Een herkenbare voice-over kan helpen bij het opbouwen van merkherkenning en is net zo belangrijk als alle andere aspecten die tot de persoonlijkheid van je merk behoren. Als een consument de stem hoort, zullen ze het merk herkennen en associëren met het product of de dienst die het merk aanbiedt. Dit kan waardevol zijn voor merken die klantloyaliteit en herhalingsaankopen willen stimuleren. 

In de praktijk
Dus hoe zou dat werken in de praktijk? Als je de volgende zin leest, kun je je vast de stem voorstellen en zelfs de persoon die sinds 2006 de hoofdrol speelt in hun reclamespotjes. Laten we het proberen: 

Nespresso, what else?

Als je George Clooney’s stem hoort, heb je helemaal gelijk. Misschien heb je zelfs een beeld voor ogen van hem nippend aan een kopje koffie. Dat bewijst dat Nespresso niet alleen de perfecte stem heeft gevonden maar ook de perfecte merkambassadeur die koffie sexy maakt. Het merk werd hierdoor zelfs zo succesvol dat de verkoop in 2016 omhoog schoot ondanks het feit dat de cups tot vijftien keer zoveel kosten als oploskoffie. De markt heeft hier zelfs een woord voor bedacht: het Clooney-effect. Een ander voorbeeld is acteur Tim Allen die tien jaar lang, van 2008 tot 2018, de stem van reclamespotjes van Pure Michigan heeft ingesproken. Volgens Michigan’s toerisme website heeft Allen met zijn uitgesproken stem bijgedragen aan de economie van de staat. Forbes rangschikte de reclame als een van de beste reiscampagnes aller tijden. 

Een ander voordeel van het het werken met een herkenbare voice-over, is dat het kan helpen bij het opbouwen van een emotionele band met consumenten. Een consistente stem kan een gevoel van vertrouwen en betrouwbaarheid oproepen. Dit kan uiteindelijk leiden tot een sterkere band tussen het merk en de consument. Het is echter belangrijk om te onthouden dat het werken met een bekend voice-over talent niet geschikt is voor alle merken. Het is belangrijk dat merken een stem kiezen die past bij de merkwaarden, de doelgroep en de boodschap die het wil overbrengen. Een stem die perfect werkt voor een fastfoodketen als McDonald’s kan bijvoorbeeld minder effectief zijn voor een merk zoals Chanel.

Maar welke stem past het best bij jouw merk? Hoe moet een verzekeringsmaatschappij of supermarkt klinken? Om dit te bepalen moet je je als merk verdiepen in wie je bent, wat je merkwaarden zijn, je tone of voice, wie je doelgroep is en via welke kanalen je deze doelgroep bereikt. Dit alles vormt het startpunt voor het vinden van de juiste stem van je merk. 

Het team van Amp.Amsterdam kan je helpen met dit proces. In het verleden hielp ons team merken als Interpolis, TeamNL en Zilveren Kruis met het vinden van hun voice-over: uniek, onderscheidend en vooral on-brand - want laten we eerlijk zijn, niemand wil klinken zoals de rest toch? 

Benieuwd wie de voice-over van jouw merk moet worden? Neem dan contact op met onze Brand Client Manager Maurice Paans (mauricepaans@ampamsterdam.com

overons

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →