Jouw CMS: vriend of vijand?

Stefan Houtman, Head of Digital Productions bij Mediaxplain* neemt contentmanagementsystemen onder de loep en vertelt waar een webdeveloper wél blij van wordt.

Bij de lancering van een spraakmakende campagne volgt in veel gevallen een nieuwe website of een speciaal ingerichte landingspagina. Een webdeveloper wordt ingeschakeld en vanuit een contentmanagementsysteem wordt zowel de visuele, als tekstuele content van de pagina bewerkt en aangepast naar de wensen van de klant. Voor sommigen een feestje, maar voor de meesten een regelrechte ramp.


Er zijn oneindig veel systemen beschikbaar, de een nog lastiger te begrijpen dan de ander. De drie bekendste en grootste systemen zijn toch wel WordPress, Joomla en Drupal. Nu hoor ik je denken; “hey, die heb ik ook inderdaad.” Helemaal niet zo gek hoor. Het is aanlokkelijk om met de meute mee te gaan, maar of dat ook de meest verstandigste keuze is…

Laten we WordPress als voorbeeld nemen. WordPress streeft ernaar om zoveel mogelijk functionaliteiten beschikbaar te stellen voor haar gebruikers. Klinkt goed zou je denken. Ware het niet dat er hierbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen beginnende- en ervaren gebruikers. Dit zorgt er meestal voor dat er na installatie te veel functies aanwezig zijn die de webdevelopers zelf moet aanpassen of uitschakelen. Dit betekent dat website-ontwikkelaars voornamelijk bezig zijn met het manipuleren van bestaande code in plaats van dat ze zelf, schone, geoptimaliseerde code kunnen schrijven. De efficiëntie is in dit geval ver te zoeken. Het zou een feestje moeten zijn om een wijziging door te voeren op de website, toch?

Content first
Maar wat moet een goed en gebruiksvriendelijk CMS in huis hebben? Een belangrijk focuspunt: Content first. Deze woordencombinatie klinkt als muziek in de oren en zo dacht Craft er ook vast over. Dit onontdekte pareltje onder de contentmanagementsystemen lanceerde een CMS met een perfecte balans tussen structuur en flexibiliteit. Een geschenk uit de hemel voor webprofessionals, als je het mij vraagt!

Neem bijvoorbeeld de realtime editor. Deze functionaliteit laat zien hoe de content eruit zal zien op de front-end. Of bepaal zelf de volledige indeling van een pagina doormiddel van de functie matrix. Betreft het een campagne die in verschillende landen wordt ingezet? Geen probleem, bij Craft is het standaard mogelijk om content te vertalen met de ingebouwde optie &;lokalisatie&;. 

Regelmatig wordt er een verkoopkanaal toegevoegd aan één van onze campagne websites. Met de commerce module is het mogelijk om met de first-party module producten te verkopen. Dagelijkse taken zijn opeens simpel en snel afgerond!

Nee, ik heb geen aandelen in Craft, mocht je dat soms denken. Ik vind het echter onnodig wanneer contentmanagers veel tijd nodig hebben om een simpele wijziging door te voeren. Het hoeft namelijk helemaal geen tijdrovende klus te zijn. My message to the world: ga er niet zomaar vanuit dat een groot systeem vanzelfsprekend matcht met jouw wensen en verwachtingen. Wees bij aanvang van een nieuwe campagne wederom kritisch en kies het juiste systeem voor het project.

I rest my case.

 

Stefan Houtman - Head of Digital Productions bij

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →