Meest Wakkere Inhaker van EK voetbal: Heineken

We willen er eigenlijk niet zo veel meer over horen, maar toch is de meest Wakkere Inhaker in De Telegraaf, Sp!ts en het online netwerk van TMG weer gekozen. Ruim 1.500 lezers hebben de afgelopen weken meer dan 100 inhaakadvertenties beoordeeld op attentiewaarde, originaliteit, waardering en de koppeling met het EK. Net als bij het WK voetbal 2010 wint Heineken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Alle inhaakadvertenties in de TMG-titels streden mee om de prijs van ‘Wakkere Inhaker EK voetbal 2012’. In tegenstelling tot twee jaar geleden, wordt de top 10 verder niet gedomineerd door biermerken. Vooral retailers hebben succesvol ingehaakt op het EK voetbal en zien we dan ook direct terug in de top 5.
(Klik afbeelding voor een vergroting)

Top 5 inhakers EK voetbal:

Goud: Heineken
Met de 'rugnummer' campagne heeft Heineken kennelijk de juiste balans weten te vinden tussen communicatiekracht en likeability. Van alle inhaakadvertenties wordt deze inhaker het beste herinnerd en wordt het merk het sterkst gecommuniceerd. Dit gaat samen met een hoge waardering van de advertentie (2e positie). De advertentie is origineel (2e) en leuk (4e). Ook heeft de campagne geleidt tot veel gespreksstof, gezien de goede score op spraakmakend (3e). Ten slotte vinden mensen het ook logisch dat Heineken op deze wijze inhaakt op het evenement (2e).

Zilver: Albert Heijn
Na de nederlaag tegen Denemarken probeerde Albert Heijn het Nederlands Elftal nog een hart onder de riem te steken. Niet alleen was deze actie zeer spraakmakend (2e), de actie werd ook nog eens heel leuk (2e), origineel (3e) en sympathiek (3e) gevonden. Mede door goed in te springen op de actualiteit, wordt deze advertentie ook zeer herkenbaar (4e) en logisch (7e) gevonden.

Brons: C1000
C1000 heeft dit EK de hoogst gewaardeerde inhaker (1e met een 7,7), maar weet dit jammer genoeg niet te combineren met een sterke communicatiekracht. Een dag na de uitschakeling van het Nederlands Elftal geeft het geluksvogeltje aan dat het pech is. Mensen vinden dit spraakmakend (1e), origineel (1e) en goed ingespeeld op de actualiteit (1). Ook vinden ze de wijze waarop C1000 dit doet leuk. Op reclameherinnering (28e) en merkcommunicatie (8e) blijft zij echter achter op de andere advertenties in de top 5. Ook de herkenbaarheid als inhaker is lager (8e).

4e plaats: Lidl
Lidl heeft de VI oranje cd geïntegreerd in de reguliere dagbladcampagne. De combinatie tussen de herkenbare reclame stijl van Lidl en de VI presentatoren zorgen voor een hoge reclameherinnering (2e) en een duidelijke merkcommunicatie (2e). Lidl is ook de op één na meest herkenbare EK inhaker. De aankondiging van de cd wordt ook hoog gewaardeerd (5e). De advertentie is actueel (3e), spraakmakend (4e) en sympathiek (4e).

5e plaats: Blokker
Met de juichende tuinkabouter adverteerde Blokker voorafgaand aan het EK voetbal. Mensen vinden deze advertentie grappig (3e) en origineel 4e). De advertentie is mensen bijgebleven en wordt goed herinnerd (6e). Dat Blokker de afzender is, is ook heel duidelijk (6e).

Overige advertenties in de top 10 ranking:
6. McDonalds
7. Canon
8. Aktie Sport
9. OAD Reizen
10. Perry Sport

Ralph Rijks, Marketing Manager Heineken, zegt over de eerste plek:
‘We zijn erg trots op deze uitverkiezing, het bevestigt het succes van de Rugnummer-campagne, maar ook het enthousiasme van de Oranje supporter. We wilden het grootste supportersteam achter Oranje vormen, en dat is prima gelukt. Het was geweldig om te zien wat mensen allemaal voor Oranje doen, op onze Facebook-pagina is hier nog een leuke compilatie van terug te vinden. Hulde aan iedereen die Oranje gesteund heeft.’

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie