Wat maakt het piepjonge ZEEF.com zo succesvol?

Dit menselijk internetfilter ziet 100.000 gebruikers per maand.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In een jaar kan veel gebeuren. Genomineerd voor Red Herring Europa 2014. Geselecteerd voor The Next Web Boost. Een online-zoekgedragonderzoek starten met de Universiteit van Amsterdam. Een investering van 1,2 miljoen euro ophalen. 

Badinerend wordt het wel Startpagina 2.0 genoemd. Maar daarmee doe je ZEEF.com veel tekort.

Menskracht vs koning Google
Op ZEEF vind je informatie, via mensen. Drijvende kracht achter het concept zijn de 6.500 ‘curatoren’: mensen die handmatig informatie op het internet voor je filteren en onderbrengen in categorieën en lijstjes. Vorig jaar om deze tijd stond er nog vrijwel niets. Afgelopen maand werd voor het eerst het bezoekersaantal van 100.000 overschreden. , medeoprichter van ZEEF.com, vertelt over het bestaansrecht in het tijdperk waarin koning Google de scepter zwaait en hoe het bedrijf zo veel curatoren weet aan te trekken.

Filter voor anderen
&;Mensen in plaats van alleen algoritmes van zoekmachines, dat is wat ons onderscheidt. Als curator kun je aangeven waar je verstand van hebt en vervolgens maak je een lijstje van websites aan. Mensen op ZEEF hebben het zoekwerk voor jou al gedaan en de beste resultaten gefilterd, gerangschikt en gecategoriseerd. Je bent een filter voor anderen in een segment, bijvoorbeeld , of .

&;Als curator zet je specialistische informatie klaar voor iemand met een specifieke zoekvraag. Het werkt beter dan zelf googelen – de content is al geselecteerd, beoordeeld en gesorteerd door iemand met kennis over het onderwerp.&;

Technology, Development en Travel
&;Iedereen kan een ZEEF-pagina aanmaken over zijn of haar favoriete onderwerp, behalve de gebruikelijke verboden onderwerpen zoals geweld en porno. Zelf zien we vooral veel groei in de rubrieken , en . Opvallend veel curatoren willen in die segmenten hun informatie delen, en er wordt ook druk in gezocht. Kennelijk voorzien we in een behoefte. We blijken vooral mensen aan te trekken die online autoriteit willen opbouwen. Vaak zijn ze al blogger.

&;Het verschil tussen een blog schrijven en een ZEEF-pagina beheren is dat je de navigatie verzorgt naar bepaalde bronnen van informatie waarvan jij denkt dat ze waardevol zijn voor de bezoeker. Kortom: op een blog consumeer je informatie en op ZEEF navigeer je naar informatie.&;

Wikipedia vs ZEEF.com
“Daarin zit ‘m ook het verschil met Wikipedia: hoe je bij de beste antwoorden op je vragen terechtkomt. Een Wikipedia-pagina is een weergave van heel veel meningen. ZEEF geeft een directe mening van één persoon en wijst de weg naar de bron. Vaak hoor ik mensen zeggen: ‘ik wil mij zelf een mening vormen op basis van objectieve informatie’. Maar het is toch veel sneller en handiger om meteen advies van een specialist te krijgen?”

Geloofwaardigheid en de betrouwbaarheid
&;Lijstjes op ZEEF gaan over van alles: boeken, presentaties, tools, evenementen, nieuwswebsites – noem maar op. De geloofwaardigheid en de betrouwbaarheid van de informatie hangt volledig af van de curator, zijn of haar naam is verbonden met de pagina. Bovendien kun je nooit het alleenrecht hebben op een onderwerp. Andere curatoren zijn vrij informatie aan te bieden over hetzelfde thema.

&;Interessant is de social media-koppeling. Verreweg de meeste curatoren werken uit liefde, het onderwerp is hun stokpaardje. En dat laten ze maar al te graag weten in het eigen netwerk. Die promotie vergroot ons bereik substantieel. Daarnaast is het binnenkort mogelijk om te zien of je gemeenschappelijke vrienden hebt met de curatoren op ZEEF. Dat maakt het nog betrouwbaarder.&;

Op naar Silicon Valley
&;Samenwerking tussen mensen en algoritmes, dat heeft de toekomst. Strategisch richten we ons op Nederland en de VS. Daar willen we graag een tweede vestiging, liefst in San Francisco. De omgeving en de toegang tot kennis en kapitaal is zeer bepalend voor verdere groei. Kijk maar naar Google en Yahoo. Daarnaast ben ik gecharmeerd van het verhaal over Yahoo!, dat in 1994 begon met de ‘Guide to the web’. Yahoo!-oprichters David en Jerry verzamelden de beste websites voor hun bezoekers. Het lijkt mij geweldig om hen te ontmoeten en ZEEF te tonen. Ik weet bijna zeker dat ze zich in onze visie kunnen vinden.&;

Samenwerking met zoekmachines
&;ZEEF categoriseert websites en maakt er een compact overzicht van. Dit doen Yahoo en Google nog niet. Als ik denk in termen van samenwerking met hen zie ik allerlei mogelijkheden. Bijvoorbeeld informatie uit ZEEF via een browserextensie direct op zoekresultatenpagina’s van zoekmachines te embedden. En dan bij elk linkje in Google bijvoorbeeld de top van gerelateerde ZEEF-links laten zien voor elk resultaat.

&;Zo leven bij ons nog wat ideeën, maar we willen het voorlopig zo veel mogelijk in eigen hand houden.&;

Meteen je eigen ZEEF&;er
&;Op korte termijn willen wij dat ZEEF.com op de smartphone goed kan worden gebruikt en de gebruikservaring nog beter wordt. Op de lange termijn gaan we ervoor zorgen dat, wanneer je op het platform zoekt naar een onderwerp, je heel snel gekoppeld wordt aan een curator.

&;Dus iemand die jou meteen het beste resultaat kan bieden. De ontwikkeling van zo’n algoritme zal ons de komende tijd wel bezighouden.&;

De inschrijving voor de Innovation Awards 2015 is geopend. Jouw innovatieve concept, of dat van een ander tippen? Dat kan op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie