Zorgen bij RTL: Late Night verliest kijkers

In vergelijking met september vorig jaar is het gemiddeld aantal kijkers per uitzending van RTL Late Night met 13 procent gedaald, blijkt uit een analyse van Magna.

Door Arthur Terpstra 

Al sinds begin 2015 is een dalende lijn te zien. Kan RTL Late Night het tij nog keren?

Daling aantal kijkers RTL Late Night
Na de zomerstop is het meestal even behelpen met het terugwinnen van kijkers omdat het ritme weer gevonden moet worden. Dit jaar is dat niet anders, maar het verschil met vorig jaar is schrijnend. De daling is ingezet vanaf begin 2015 en lijkt maar moeilijk te stuiten.

Bron: SKO, 6 jaar e.o. (Zomerstops niet meegenomen in grafiek)

Vorig jaar rond dezelfde tijd pakte Humberto Tan met zijn Late Night show de draad weer op, maar gaandeweg verloor het actualiteitenprogramma steeds meer terrein. Het is niet de verwachting dat de draad weer wordt opgepakt als we de trendlijn bekijken.

Pauw komt dichterbij
In tegenstelling tot RTL Late Night blijft het aantal kijkers van Pauw redelijk stabiel en toont zelfs een lichte stijging. Het is echter nog steeds de vraag of Pauw na de zomerstop op hetzelfde niveau uitkomt als voor het zomerreces.

Bron: SKO, 6 jaar e.o. (zomerstops niet meegenomen in grafiek)

Tan heeft last van afname lineaire kijkgedrag
Waarom laten beide programma’s een tegengestelde ontwikkeling zien? Dit heeft onder meer te maken met overall daling in het aantal kijkers van lineaire tv en daarnaast weegt het profiel van beide programma’s door. Het kijkpubliek weet steeds meer manieren te vinden om zich te vermaken, waarbij lineaire tv een steeds minder prominente rol speelt. Zeker bij de groep mensen die de 50 nog niet aangetikt hebben.

RTL Late Night heeft meer last van deze trend dan directe concurrent Pauw. Dit heeft dus te maken met het profiel van het programma. Ter illustratie; het aandeel kijkers onder de 50 jaar bij Pauw is slechts 15 procent. Terwijl dit aandeel bij RTL Late Night op circa 40 procent ligt.

Toekomst
Het aantal kijkers van RTL Late Night ligt nog altijd hoger dan dat van Pauw, maar het verschil wordt wel steeds kleiner. Met zowel de Amerikaanse presidentsverkiezingen alsmede de Nederlandse 2e Kamerverkiezingen op het programma is de verwachting dat Pauw dit winterseizoen nog meer stappen gaat zetten richting het aantal kijkers van RTL Late Night. Circa driekwart van de Pauw-kijkers is geïnteresseerd in politiek, terwijl het aandeel politiek geëngageerde kijkers Bij RTL Late Night nog geen 50% is.

Arthur Terpstra is Senior AV Consultant Magna

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie