5 adviezen voor zorgverzekeraars met een reputatie in de gevarenzone

Waarom laten zorgverzekeraars niet van zich horen? Hebben ze geen reputatiestrategie?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[door Krijn van Rijn]

Eind vorig jaar viel het kabinet bijna over de budgetpolis zonder vrije artsenkeuze. Ongewenste tweedeling in de zorg, was de kritiek. Wie een ‘dure’ in-naturapolis kan betalen, houdt keuzevrijheid, wie op de ‘goedkope’ budgetpolis is aangewezen niet meer. Dan bepaalt je zorgverzekeraar welke specialist of ziekenhuis je mag bezoeken. Een pauperpolis framen critici, strijdig met de solidariteit tussen arm en rijk, jong en oud, ziek en gezond.

De kritiek op de zorgverzekeraars is niet verstomd. Hun imago is niet best. Ze zouden arrogant zijn en steeds vaker op de stoel van de arts zitten. Ondanks dat zij al acht jaar lang de regie op het systeem voeren, zijn de zorgkosten, premies en het eigen risico blijven stijgen, terwijl de kwaliteit van de zorg niet zichtbaar is verbeterd.

Reputatie in gevaar

Het zorgstelsel is in de gevarenzone beland en hiermee ook de reputatie van de zorgverzekeraars. Maar hierover horen wij hen vrijwel niet. Hebben ze wel een reputatiestrategie? En zo ja, welke? Stil zitten terwijl je geschoren wordt? Denken de verzekeraars dat de storm overwaait, nu het kabinet toch een aangepaste budgetpolis invoert en zij zich hierachter kunnen verschuilen?

Deze strategie zal naar mijn verwachting de verzekeraars niet helpen. Als zij eind dit jaar hun zorgpremies voor 2016 bekendmaken, moeten zij toch met de billen bloot.

Reputatieadviezen

Wat kunnen de zorgverzekeraars beter wél doen om verdere reputatieschade te voorkomen?

Onze adviezen:

  1. Wees transparant in je communicatie. Maak klip en klaar duidelijk wat de verschillen tussen de budget- en in-naturapolis zijn.
  2. Leg concreet uit waarom je bepaalde specialisten en ziekenhuizen wél contracteert en andere niet. Maak hun prestaties, scores en verbeterpunten openbaar, op een voor iedereen begrijpelijke wijze.
  3. Let ook bij de budgetpolis op de balans tussen keuzevrijheid, geld en kwaliteit. Contracteer ook eens ziekenhuizen die bewezen goed én goedkoop zijn.
  4. Laat je cliënten aan het woord over hun ervaringen met je dienstverlening.
  5. Gun huisartsen en andere eerstelijns professionals de vrijheid om hun patiënten te adviseren welke zorgverzekeraar zij kunnen kiezen.

Zorgverzekeraars, wie durft?

FOTO: ANP

Krijn van Rijn, reputatiestrateeg en partner

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie