‘AH houdt ontwikkeling biomerken tegen’

‘Albert Heijn laat geen biologische varianten van A-merken toe op zijn schappen en frustreert daarmee de groei van die sector.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo vormt de supermarktketen een grote bedreiging voor de ontwikkeling van de biologische sector, zegt supermarktkenner Erik Hemmes. Hij erkent dat Albert Heijn geld en moeite investeert in het lostrekken van de biologische sector. Die sector moet in 2005 5 procent van de totale omzet in de voeding voor zijn rekening nemen. Dat wordt door de obstructie van Albert Heijn niet gehaald, zegt Hemmes. Hij noemt het voorbeeld van koekfabrikant Peijnenburg. ‘Die A-merkfabrikant begon met een biologische koek, maar krijgt de productie niet rendabel omdat AH weigert het in zijn assortiment op te nemen.' Volgens Hemmes heeft AH met een marktaandeel in de biologische sector van 60 procent een zo'n overheersende positie dat het A-merkfabrikanten kan frustreren ten gunste van het eigen huismerk. Albert Heijn erkent dat het biologische A-merken weigert ‘omdat die niets toevoegen aan ons toch al uitgebreide assortiment. Fabrikanten moeten echt iets toevoegen aan onze huismerken om in aanmerking te komen voor een plaatsje op het schap (ANP).'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie