Buitenreclame werkt aan accountability

Buitenreclame mist de redactionele context van print of televisie: mensen kiezen niet voor posterconsumptie, zoals ze kranten of programma’s kiezen. Daardoor is de relatie met consumenten moeilijk te beoordelen. Nieuw onderzoek moet accountability-kwesties helpen oplossen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vijf jaar geleden werd Poster Audience Research (PostAR) opgericht om het outdoormedium te professionaliseren. Postar onderzoekt de exposure voor posters langs wegen en meet aantallen mensen die de posterplaats bekijken en de boodschap registreren (en niet uitsluitend via aantallen passanten). De organisatie rondde onlangs een nauwkeurig classificatieonderzoek af naar alle Britse aanplakplaatsen in termen van grootte, zichtbaarheid, hoogte en hoek ten opzichte van de weg. Ook gebruikt Postar geavanceerde onderzoeksmethoden naar respons zoals speciale brillen voor automobilisten die oogbewegingen bij posterplaatsen registreren. En Postar’s elektronische barcodesysteem bewaakt of reclame op het juiste moment, op de juiste plaats is aangeplakt. Ook andere outdoorgiganten werken aan accountability, met effectiviteitsmetingen van bewegende posters, of websites waar klanten kunnen zien waar hun posters zijn aangebracht. Met succes. Steeds meer en grotere adverteerders behoren tot de outdoorklanten. Accountability blijft echter lastig. Mensen herinneren zich posters, maar niet de plaats waar ze deze gezien hebben.

Nog lastiger is de accountability van ambiante media. Is het effect van reclame in boodschappenkarretjes op verkopen bijvoorbeeld nog eenvoudig meetbaar (en indrukwekkend: 500% roi); voor andere ambiante campagnes zijn metingen zeer beperkt en onacceptabel duur. De weg naar volledige accountability is nog lang.

< SIZE=1>Bron: campaign<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie