Premium

Coca-Cola zet nieuw ijstheemerk in de markt: Fuze Tea

Met de pay-off ‘Serve yourself a little me-time’, zegt het merk in te willen spelen op het nemen van ‘een momentje voor jezelf’.

Coca-Cola lanceert in Nederland het ijstheemerk; Fuze Tea. Daarmee gaat het (vooral de concurrentiestrijd aan met Unilevermerk Lipton, de huismerken en Pickwick. Naast die merken kenmerkt het icetea-schap zich door een groeiend aantal kleine en - steeds meer - upmarket-merken zoals Pure Leaf (ook Unilever) en Arizona.

Rust
De positionering van Fuze Tea wordt gebouwd rond 'het inlassen van rustmomenten'. De pay-off van het merk luidt dan ook 'Serve yourself a little me-time'. Daar wordt bijvoorbeeld invulling aangegeven met tips om rust in te lassen: 5 momentjes voor jezelf (zelfs als je geen tijd hebt).

 

Grootst
Coca-Cola spreekt zelf van zijn ‘grootste merkintroductie sinds 10 jaar’. Het stelt dan ook vast dat het segment veel potentie heeft: ‘IJsthee is, na water het hardst groeiende segment in de drankencategorie. Het ijstheesegment groeide afgelopen jaar met 10 procent.’ Fuze Tea is een bestaand merk in het internationale portfolio van Coca-Cola. Het werd in 2012 gelanceerd. Speciaal voor de Nederlandse markt werden de twee smaken Green Tea en Black Tea Sparkling ontwikkeld.

Duurzaam
Coca-Cola Nederland slaat bij de introductie van Fuze Tea in Nederland hard op de duurzaamheidstrom. Het concern belooft dat 100 procent van de belangrijkste ingrediënten van álle Coca-Cola-producten in 2020 duurzaam wordt ingekocht. Bij Fuze Tea ondersteunt Coca-Cola dat met de volgende belofte: 'Alle theeproducenten die thee-extract leveren voor Fuze Tea hebben een certificatie dat aantoont dat ze voldoen aan minimaal één van de vijf onafhankelijke, internationaal erkende standaarden.'

Coca-Cola zegt dat de keuze voor gecertificeerde producenten ook steun betekent aan leveranciers die zich richten op het beschermen van mensenrechten en diversiteit. Coca-Cola: 'Daarnaast laten we zien dat we ons inzetten voor maatschappelijke, ecologische en economische duurzaamheid.'

Suiker
Vijf van de zes Fuze Tea-varianten zijn laag in calorieën (de uitzondering betreft 'Sparkling Postmix'). Een standaard 'portie' van 250 milliliter bevat 48 calorieën, wat zo'n 2 procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calorieën vertegenwoordigt. Fuze Tea is - ondanks wat de merknaam doet vermoeden - overigens geen thee, maar een frisdrank met toegevoegde smaken. Naast de theesmaak (door toevoeging van 0,12 procent thee-extract) worden andere smaken toegevoegd. De lichtzoete smaak wordt verkregen door door toevoeging van suiker en de natuurlijke zoetstof Stevia.

Plastic
Coca-Cola benadrukt dat de PET-flessen waarin de frisdrank is verpakt 100 procent recyclebaar is. Dat is geen noviteit, het geldt voor alle doorzichtige PET-verpakkingen. De grote flessen vallen onder de statiegeldregeling, maar de kleine flesjes (onder meer 250 milliliter en 400 milliliter) niet. Coca-Cola en andere frisdrankfabrikanten staan in toenemende mate onder druk van NGO's als Greenpeace.

Of het toevoegen van weer een merk met kleine flesjes zonder statiegeld bijdraagt aan het duurzame gezicht van Coca-Cola Nederland valt te bezien. De fabrikant stelt: 'De kleine verpakkingen stop je in de afvalbak (zoals Plastic Heroes) zodat er bijvoorbeeld weer een nieuwe fles van gemaakt kan worden.'

Fuze Tea kent zes smaken:

Vier basissmaken:
Green Tea
Black Tea Sparkling
Black Tea Peach
Black Tea Lemon

Twee 'fusion' smaken:
Black Tea Peach Hibiscus
Green Tea Mango Chamomile en de
 

 

Campagne
Coca-Cola Nederland pakt groots uit voor de lancering van Fuze Tea. Naast online, print, buitenreclame, een sampling-actie waarbij meer dan een miljoen samples worden uitgedeeld en winkelvloercommunicatie, komt vanaf volgende week 10 januari een televisiecommercial on air (zie onderaan). De campagne omvat ook de inzet van pr en social media met behulp van influencers.

Het idee achter de commercial is het creëren van een ‘frozen moment in time’. Coca-Cola Nederland: 'Zo kom je letterlijk en figuurlijk even stil te staan om de hectiek van het dagelijkse leven van je af te zetten en te genieten van wat "me time" met Fuze Tea. De soundtrack in de in Budapest opgenomen commercial is een nieuwe interpretatie van het nummer ‘Time in a Bottle’ van Jim Croce, opgenomen door de Zweedse singer-songwriter Lykke Li.

Verkrijgbaarheid
Fuze Tea is in Nederland vanaf januari 2018 verkrijgbaar in alle supermarkten, tankstations, leisure locaties, bioscoop, food service on the go en in de horeca.

 

 

 

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie