Communicatie-professional van het jaar: de Consument?

In de Communicatie van deze maand de behoefte aan verdere professionalisering van de communicatie-sector en haar beoefenaren. Een boeiend traject, zeker aangezien tegelijkertijd de (ongeschoolde) consument als communicatie-‘professional’ steeds meer terrein wint. Zoals:

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie
  • Consumenten die de commercials maken, zoals bijv. voor , en . Gevolg: de verkiezing van ‘de Consument’ tot Reclamebureau van het jaar door het Amerikaanse AdAge.
  • De controle over interne en externe communicatie die steeds meer moet worden losgelaten door de opkomst van weblogs en social communities. Zelfs al heb je als bedrijf (nog) geen corporate blog, dan vinden die consumenten hun eigen plek wel om hun meningen te spuien.

En dus, een beetje tegenstrijdige ontwikkeling zou je zeggen: een kind kan de was doen toch? Of zou de behoefte aan expertise juist toenemen? Zo maken juist die weblogs een gespecialiseerd webcare team cruciaal. En zal een organisatie zich er op moeten instellen om écht te wat te doen met al die meningen van de consument. Maar vooral: een leuke commercial op Internet maakt nog geen deel uit van een geïntegreerde, effectieve campagne. 
Het Londonse bureau TBWA heeft onlangs een interessante stap gezet om het beste van beide werelden te combineren: via wordt de consument opgeroepen om mee te denken met creatieve briefings. De ideeën krijgen feedback door TBWA’s Creative Director, en worden beloond als ze worden gebruikt. Een zinnig initiatief?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie