'Consumenten stellen grote aankopen uit'

In economische tegenspoed stellen consumenten de aankoop van auto's en huizen uit. Dat geldt ook voor mensen die niet bang hoeven zijn dat ze hun baan verliezen, zegt professor economische psychologie Fred van Raaij.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De afgelopen periode is de verkoop van nieuwe auto's teruggelopen en staan huizen langer te koop. Dat is volgens Van Raaij het effect van een onzeker gevoel. ‘Grote aankopen worden uitgesteld. Het vertrouwen in de economie is erg laag en de koopbereidheid loopt terug. Bij minder uitbundige bestedingen is die verminderde koopbereidheid niet te zien. Zo zagen we vorig jaar dat de verkopen tijdens de kerst en Sinterklaas toch weer hoger waren.'

Voor mensen met een baan lijkt de schade mee te vallen. ‘Maar bij bepaalde groepen is dat zeker niet het geval. Daarbij denk ik aan gezinnen waar één van de twee partners zonder werk komt te zitten en geen uitkering krijgt. In dergelijke omstandigheden kan de verborgen armoede behoorlijk oplopen. Vaak zitten die mensen dan in een te duur huis.'

Volgens Van Raaij moet het kabinet koorddansen. ‘Er moeten veel impopulaire maatregelen genomen worden. Dat is voor de economie noodzakelijk. Om dat allemaal in goede banen te leiden zou ik heel veel persvoorlichters inhuren (ANP).'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie