Consumentenvertrouwen blijft stabiel

Het consumentenvertrouwen is in oktober vrijwel hetzelfde gebleven als in september. De koopbereidheid is nauwelijks veranderd en blijft laag. Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat is iets negatiever is geworden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS. Al het hele jaar is het consumentenvertrouwen min of meer stabiel op een zeer laag niveau. De koopbereidheid van consumenten, één van de twee onderdelen van de vertrouwensindex, is in oktober per saldo nauwelijks veranderd ten opzichte van september. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en het doen van grote aankopen.

Consumenten zijn in oktober, na correctie voor seizoeneffecten, iets negatiever geworden over de ontwikkeling van de financiële positie van hun eigen huishouden in het afgelopen jaar. Daar staat tegenover dat consumenten iets minder somber zijn over hun eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ze zijn ook wat positiever geworden over het doen van grote aankopen. Sinds februari zijn ze niet meer zo positief geweest over het kopen van goederen zoals pc’s, tv’s en koelkasten.

Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat is in oktober iets negatiever dan in september. Zowel het oordeel over de afgelopen twaalf maanden als over de komende twaalf maanden is licht negatiever. Desondanks zijn consumenten nog wel positiever dan in juli.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie