De kracht van innovatie

Nokia blijft verbazen. Op de verzadigde markt van mobiel bellen weet de marktleider haar voorsprong verder uit te bouwen. Het toverwoord: innovatie als bedrijfscultuur.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het Nokia House, de hightechkantine van Nokia’s hoofdkantoor, loopt een continue dia-show. Getoond worden foto’s van medewerkers. Waarom? Alle foto’s zijn gemaakt met model 7650, de nieuwe mobiele telefoon waarmee je ook kunt fotograferen. En natuurlijk valt de aardigste foto in de prijzen. Een simpel voorbeeld van de wijze waarop Nokia het innovatief denken in de cultuur van het bedrijf inslijpt. Natuurlijk proberen ze dat bij Motorola, Siemens en Samsung ook, maar op de een of andere manier hebben de Finnen toch beduidend meer succes.

De Scandinavische titaan bestaat nu 137 jaar, verkoopt per seconde vijf mobieltjes wereldwijd, en draait een jaaromzet van bijna 31 miljard dollar, in bij elkaar 130 landen.
Het is vooral de snelheid van innoveren, waardoor Nokia zich weet te onderscheiden. In 2001, toen de markt al tekenen van verzadiging vertoonde, durfde het bedrijf vijftien productintroducties te lanceren. In 2002 werd dat aantal verdubbeld. En in 2003 zullen het er weer meer zijn. De concurrentie hijgt er mismoedig achteraan.

< SIZE=1>Bron: Fast Company<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie