Dynamiek van de pers is blinde vlek in corporate communicatietheorie

In organisaties wordt communicatiemanagement steeds vaker gezien als kritieke succesfactor. Omgang met de pers is daarvan een onderdeel. Toch wordt er weinig aandacht besteed aan de vraag wat professioneel nieuwsmanagement is. Dit betoogt prof. dr. Betteke van Ruler, hoogleraar Communicatiewetenschap, tijdens haar oratie aan de Universiteit van Amsterdam, die ze op vrijdag 23 april 2004 zal houden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de theorie van corporate communicatie wordt de manier van naar buiten treden tegenwoordig gezien als een gevolg van de dynamiek in de interne communicatie: de 'organisatielogica'. Er is echter nauwelijks aandacht voor het feit dat er ook extern een communicatiespeelveld is waarop verschillende actoren - waaronder in toenemende mate de media - actief zijn. Media hebben een eigen logica in de constructie van nieuws. Communicatiemanagers moeten daarom niet alleen rekening houden met de organisatielogica, maar ook met de medialogica. Het probleem is dat er nauwelijks systematische kennis beschikbaar is over de interne nieuwsconstructie, het zogeheten boardroom editing proces, noch over de journalistieke selectie, het newsroom editing proces, van organisatienieuws. Betteke van Ruler stelt dat het onderzoek naar communicatiemanagement meer gericht zou moeten zijn op de in- en externe nieuwsconstructie over organisatie-issues en ieders rol op het speelveld van de openbaarheid. Want organisaties, media en openbaarheid zijn noodzakelijkerwijs tot elkaar veroordeeld in een 'menage à trois'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie