Elektronisch aanleveren tv-commercials van start

De tv-markt is per 1 februari 2009 overgestapt op het elektronisch aanleveren van commercials.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tot voor kort vonden de leveranties plaats via fysieke tapes. Nederland is één van de eerste landen in de wereld die overstapt op elektronisch aanleveren. De exploitanten, verenigd in Spot, hebben medio 2008 de technische specificaties gepubliceerd waaraan de elektronisch geleverde commercials moeten voldoen. Omdat dit een geheel nieuw format is, was 'een intensieve voorbereiding' noodzakelijk.

Voordeel van de onderlinge afstemming is dat er nu zowel voor de leveranciers als voor de exploitanten eenduidigheid bestaat over de te hanteren formats en technische details. In een overgangsproces gedurende het afgelopen half jaar konden de postproductie-bedrijven geleidelijk aan overstappen op het systeem van elektronisch aanleveren. Daarnaast hebben enkele bedrijven services ontwikkeld voor leveranciers die zelf niet over de geschikte apparatuur of software beschikken. Hierdoor kunnen alle adverteerders aan de voorschriften voldoen.

Op 1 februari 2009 is het overgrote deel van de postproductiebedrijven overgestapt op het elektronisch aanleveren. Bijna alle commercials komen nu in het nieuwe format bij de exploitanten binnen. Kleinere postproductiebedrijven die nog niet zijn overgestapt, worden begeleid in het omzettingsproces.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie