Ericsson mist gevoel voor de markt

Ericsson heeft het moeilijk. Bij het Zweedse bedrijf komt marketing op het tweede plan. Nu de telecommarkt steeds hogere eisen stelt qua flexibiliteit en marktgerichtheid, schiet Ericsson tekort.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het afgelopen jaar heeft Ericsson zijn beurswaarde fors zien dalen. Dat kan niet enkel op het conto van de algehele malaise in de telecomwereld worden geschreven, maar ook op dat van Ericsson zelf. Want de Zweedse telecomgigant kampt met structurele problemen. Zowel de mobiele telefoon-divisie als de netwerkafdeling houden met moeite het hoofd boven water. Ericsson zelf is redelijk optimistisch over de toekomst en verwacht dat de derde generatie mobiele toestellen het bedrijf er weer bovenop helpt. Maar of dat gaat lukken, is de vraag.Wat vooral lijkt te ontbreken in het corporate DNA van Ericsson is het marketing-gen. Voor de liberalisering van de telecommarkt leverde Ericsson vooral aan staatsbedrijven en andere grote, maar logge afnemers en die ervaring heeft het bedrijf gevormd. De Zweden zijn nog steeds gefocust op techniek, waardoor men te traag inspeelt op veranderingen in de markt. Zo was Ericsson laat met de switch van high-tech mobieltjes naar de goedkopere instaptoestellen waar de expanderende mobiele markt om vroeg, en dat leverde Nokia een voorsprong op.

Er is een cultuurverandering nodig om de Zweden ervan te doordringen dat de wereld veranderd is. Allereerst in de top. Want marketing speelt in de leiding van het bedrijf nog steeds de tweede viool.

< SIZE=1>Bron: Fortune<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie