FM-pakketten: zes Sky stations en Humor FM

Sky Radio wedt op alle paarden bij de komende verdeling van etherfrequenties voor commerciële radiozenders. Het bedrijf biedt mee op alle beschikbare FM-pakketten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat leert een rondgang van het ANP langs enkele commerciële radiobedrijven. Een onafhankelijke commissie bekijkt via een vergelijkende toets welke van de aanvragers in aanmerking komen voor de vier 'ongeclausuleerde' pakketten en de vijf 'geclausuleerde', waarin zenders moeten voldoen aan een bepaald profiel.

Sky Radio heeft zowel in de geclausuleerde als ongeclausuleerde pakketten aanvragen ingediend. Het bestaande Sky Radio dingt mee naar een ongeclausuleerd pakket. In het pakket 'nieuws' beschikt Sky over het format 'Sky Nieuws', in de categorie 'klassiek' is er 'Classic FM', in het segment 'Nederlands product' is er 'Sky Europe' en in de categorie 'non-mainstream pop' is 'de Gouwe Ouwe Zender' nieuw leven ingeblazen. In de categorie 'alternative' bedacht het bedrijf 'Sky Wave'. Per bedrijf zijn er maar twee FM-frequenties te vergeven, maar op deze manier dekt Sky Radio zich in. De Sky-zegsman bevestigt dat voor deze formats uitzendvergunningen zijn aangevraagd bij het Commissariaat voor de Media. Hij wil niet zeggen welke van deze Sky-formats daadwerkelijk meedingen naar een uitzendfrequentie.

Een opvallende nieuwkomer bij de aanvragers is oud-hoofdredacteur van het NOS Journaal, Nico Haasbroek. Zijn 'Humor FM' moet zorgen voor meer grappen in de ether. Haasbroek deed een ludiek bod van 1 euro op het pakket. ‘Maar ik hoop dat de commissie het idee zo origineel vindt dat ik alsnog wordt toegelaten.’ Haasbroek zegt financiers achter zich te hebben die de exploitatiekosten van 2 miljoen euro per jaar willen ophoesten. Ook zegt hij te beschikken hij over voldoende grappige presentatoren, maar namen noemt hij niet.

Radio 538 wedt ook op verschillende paarden. In de ongeclausuleerde categorie vraagt het bedrijf om een frequentie voor Radio 538. In het segment klassiek deponeerde de zender de naam '538 klassiek' bij het Commissariaat voor de Media. In het segment 'alternative' zou het bedrijf in de race zijn voor een R&B-station. Ook in de andere categorieën deponeerde 538 diverse formats, bevestigt directeur Nico Kreuning.
Het internationale radiobedrijf van John de Mol, Talpa, vraagt etherruimte aan voor Noordzee FM en Radio 10 FM. Al eerder werd duidelijk dat tijdschriftenuitgever Sanoma een gooi doet naar een frequentie. Dance-bedrijven ID&T en UDC maakten daar eveneens geen geheim van. Adformatie maakte eerder al melding van het plan van Pierre Karsten (Boomerang en Promodukties) om een ‘volwaardige nieuwszender te beginnen met de nadruk op sport’.

De commissie die beoordeelt of de aanvragers voldoen aan het zenderprofiel, brengt uiterlijk 23 mei advies uit aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie