Groei Google stagneert, concurrenten blijven achter

Zoekmachine Google heeft met 68 procent het meeste bereik onder Nederlandse internetters, maar de rek lijkt eruit. Concurrenten weten nog niet in te lopen, maar dat kan dit jaar wel eens anders worden, aldus Paul Aelen van zoekmachinemarketingbureau Checkit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Checkit en internetonderzoeksbureau R&M Interactive onderzoeken middels de Nationale Search Engine Monitor twee keer per jaar het zoekgedrag van de Nederlandse internetter. Google was in januari 2004 bij tweederde van de Nederlanders favoriet, concurrent Ilse volgde op afstand met 17 procent. Nummer drie was MSN met 4 procent, Altavista volgde met 2 procent, Lycos werd slechts door 1 procent gebruikt.
In januari 2003 gaf 51 procent van de internetters aan Google te gebruiken, 14 procent surfte naar Ilse. In september 2003 lagen die percentages respectievelijk op 65 en 19 procent. Het is Ilse het afgelopen half jaar dus niet gelukt om in te lopen op Google.
Ook qua naamsbekendheid scoort Google hoog: 97 procent kent het merk, tegen 96 procent die zegt Ilse te kennen. AltaVista volgt met 78 procent, Lycos 74 procent en MSN 71 procent.

Paul Aelen verwacht het komende jaar wel een verschuiving in de percentages, maar niet ten gunste van Ilse: ‘MSN zal zeker inlopen. Ze introduceren in het komende najaar namelijk hun eigen zoekmachine en zullen zeker ‘misbruik’ maken van hun bereik (honderd miljoen hotmailgebruikers, vier miljoen msn-ers in Nederland) om die zoekmachine te promoten.’
De cijfers laten volgens Aelen ook zien dat Google moet opschieten met een eventuele beursgang. ‘Google zit op een breekpunt, de kans zit erin dat het vanaf nu minder gaat.’ Overigens maakte Google onlangs bekend 350 miljoen dollar winst te hebben gemaakt in 2003.
Voor dit onderzoek werden 1.079 internetgebruikers gevraagd over hun zoekgedrag.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie