'Hoogtijdagen van internet moeten nog beginnen'

‘De hype rond internet is voorbij, maar de critici moeten nu niet doorschieten. Internet zal de komende 10 jaar veel veranderen en wij zitten gelukkig in de positie om die ontwikkelingen te drijven’. Dit zei Bill Gates vorige week in Scheveningen tijdens een bijeenkomst van Microsoft Nederland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘E-commerce is nog niet echt van de grond gekomen’, zegt Gates. ‘Het is nog geen deel van het dagelijkse leven van veel consumenten. Al die start-ups van een paar jaar terug dachten dat alles anders zou gaan, maar dat bleek niet zo te zijn. De realiteit is dat we bedolven worden onder spam, virussen en complexiteit.’

Gates liet zien wat hij zoal aan spam in zijn mailbox krijgt: een aanbod om een universiteitsdiploma te halen (‘Dat heb ik inderdaad niet’), manieren om van schulden af te komen (‘Ik heb niet zo veel schulden’) en talloze goedkope aanbiedingen die juridische problemen helpen voorkomen (‘Ik geloof niet dat ze mij kunnen helpen’).

Gates blijft echter optimistisch: ‘Spam is tijdelijk. We ontwikkelen nu software die alles tegenhoudt wat niet welkom is. Reclame zal alleen nog mogelijk zijn als de consument toestemming heeft gegeven. Of als adverteerders de ontvangers van reclame daarvoor betalen.’

Nieuwe marketing

Volgens het icoon van Microsoft zal e-commerce groeien en veranderen mensen hun gedrag. Hij wees daarbij naar MSN dat inmiddels bij jongeren een bekendheid en gebruik geniet, die voor veel wereldmerken onbereikbaar lijken. Messenger van MSN kent nu 3,5 miljoen gebruikers in Nederland en er komen er 100.000 per maand bij. In Europa gebruiken nu ook al 20 miljoen mensen MSN. Jongeren besteden per maand al meer tijd aan MSN, dan aan tijdschriften. Breedband zal die ontwikkeling nog harder doen verlopen. Microsoft stopt per jaar zo’n slordige 6,8 miljard dollar in R&D, dus er komt een moment dat de gebruiker moeiteloos kan navigeren tussen pc, laptop, tv en zijn pda/mobiele telefoon. ‘Integratie en simplicity zijn de kernwoorden voor de komende jaren’, aldus Gates. ‘Elk nieuw device maakt weer nieuwe marketing mogelijk.’

De advertising modellen op internet zijn in beweging, zo hield Gates de zaal voor. Gates: ‘De popups zijn al weer op de terugweg en creatievere manieren onderweg. Toyota speelt nu een grote rol in ons nieuwste racespel op de X-Box en dat zijn de nieuwe modellen die we zoeken.’

Op de vraag of consumenten dit nog wel allemaal willen, zegt Gates: ‘Jongeren zeker wel. Je ziet dat het gebruik van de dagbladen drastisch daalt. Over een paar jaar zijn ze er niet meer in deze vorm. We hebben nog niet echt gemerkt dat mensen tijdschriften gaan opzeggen om voor een pc te gaan zitten, maar over drie tot vier jaar zal dat wél gaan gebeuren. De digitale vernieuwing bedreigt niet Pepsi of Coca-Cola, maar wel de bankindustrie, de reisbureaus en de retailers.’

Waterscheiding

Trendwatcher Carl Rohde ondersteunde eerder op de MSN-dag het beeld dat Gates schetste. Uit zijn onderzoeken blijkt dat de groep van 8 tot 14-jarigen voor het eerst de voorkeur geeft aan beelden uit de computergames boven tv-beelden. Ze zitten liever voor de pc dan voor de tv. Rohde ziet dat als een waterscheiding. Voor het eerst wordt tv als indringend medium gepasseerd in aantrekkelijkheid door beelden uit de games. Rohde: ‘Tv is te passief, te afstandelijk voor ze. Ze kiezen voor de games, omdat ze daar helemaal in zitten. Het is interactief. Ze zijn involved.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie