Huisartsen hekelen ‘symptoomreclame’

Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) wil dat er een wettelijk verbod komt op reclame voor stoornissen als depressies en erectieproblemen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het NHG ergert zich aan deze zogenoemde 'symptoomreclame', meer concreet een nieuwe radiocampagne van het farmaceutische bedrijf Eli Lilly in Houten. Ook andere farmaceuten -zoals Wyeth, dat radioluisteraars uitnodigt tot het doen van een depressie-zelftest- nemen hun toevlucht tot symptoomcampagnes.
‘Het gaat van kwaad tot erger', zegt een woordvoerder van het NHG in Trouw. ‘Onder het mom van voorlichting wordt natuurlijk gewoon reclame gemaakt.'
Eli Lilly adviseert in radioreclame's mensen met erectieproblemen naar de huisarts te gaan. Het bedrijf bracht onlangs een nieuw middel tegen erectiestoornissen op de markt en is in een concurrentiestrijd verwikkeld met Pfizer, dat Viagra produceert. In de radioboodschappen wordt geen merknaam genoemd, omdat dit verboden is.
Volgens Eli Lilly is de campagne slechts bedoeld als 'voorlichting aan de consument', omdat erectiestoornissen ‘een groot probleem' vormen.

Het NHG vindt dat de politiek moet ingrijpen. ‘We gaan langzamerhand toe naar Amerikaanse toestanden, waar vrijuit reclame wordt gemaakt voor receptgeneesmiddelen.' De farmaceutische industrie in Nederland kreeg vrij spel nadat een jaar geleden Novartis door de kantonrechter in Arnhem werd vrijgesproken van de symptoomcampagne voor schimmelnagels.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie