Lenen tegen 600% rente. Wie wil dat nou niet?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daar waar , het Nederlandse initiatief voor peer-to-peer leningen (ook wel genoemd), de afgelopen weken nog tegen de AFM botste, lijkt het Finse concept die dans voorlopig te ontspringen.

Boober werd via de rechter gedwongen haar , omdat zij geen AFM-vergunning had voor het verstrekken van financiële diensten. Boober meende die niet nodig te hebben omdat ze een marktplaats zijn die slechts bemiddelt. Maar de rechter oordeelde anders en stelde de AFM in het gelijk. Zonder vergunning geen financiële diensten!

Ferratum ? die minileningen verstrekt via SMS ? heeft ook geen AFM-vergunning. Maar omdat de leningen die je bij hen afsluit een looptijd hebben van maximaal 15 dagen, lijkt het er (althans voorlopig) op dat ze die ook niet nodig hebben. De stelt namelijk dat een vergunning pas verplicht is bij een looptijd van 3 maanden of meer.

Tot zover dus geen vuiltje aan de lucht, lijkt het

Toch heeft het NIBUD de politiek dit soort flitsleningen te verbieden. Waarom? Ferratum vraagt geen rente voor de lening, maar een eenmalige kostenvergoeding. Zo betaal je bij een lening van ? 300,- 'slechts' ? 75,- aan behandelingskosten. WAT? Jazeker, een snelle rekensom leert dat dit op jaarbasis neerkomt op een rente van 600%.

Volgens Ferratum is dat een stuk voordeliger dan rood staan bij een bank of een kleine lening afsluiten bij een familielid. Ik weet niet uit wat voor een familie ze daar komen, maar ik ben blij dat het niet mijn familie is.

Inmiddels heeft men, op van de consumentenbond, de tekst op de website aangepast en wordt er niet langer gesuggereerd dat de minileningen voordeliger zouden zijn. Desondanks blijft het natuurlijk een twijfelachtige zaak dat dit soort diensten zonder problemen aangeboden kunnen worden. Je zou kunnen zeggen dat iemand het zelf moet weten wanneer hij zoveel rente wil betalen voor een korte, kleine lening. Maar sommige mensen moet je toch af en toe tegen zichzelf beschermen. De consumentenbond roept mensen dan ook op zich goed te beraden alvorens gebruik te maken van dit soort diensten.

Update: overigens lezen we vandaag op de site van Boober en bij dat Boober inmiddels tot overeenstemming is gekomen met de AFM en dat ze verwachten hun dienstverlening binnen enkele dagen weer te kunnen hervatten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie