Marketing automation: van 'lucky shot' naar schot in de roos

Nauwe samenwerking tussen marketing en sales, kan het bedrijfsresultaat een boost geven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Maroesja Kuut

Tegenwoordig kun je informatie uit werkelijk van alles ontsluiten. Maar hoe je dat efficiënt doet, is nog niet zo eenvoudig. Dat er overal informatie is te halen, is een gegeven. Marketing automation helpt en draagt bij aan zowel leadgeneratie als relatiebeheer.

Met behulp van marketing automation software kunnen marketeers social, online en e-mail marketing automatiseren en optimaliseren. Dat heeft een positief effect op leadgeneratie en vooral ook op de relatie met bestaande klanten. Voorwaarde is wel dat marketing(communicatie) en sales nauw met elkaar samenwerken. 

Bespaart geld
Marketing automation stelt je in staat continu op de hoogte te blijven van wat er speelt in de markt. Een organisatie kan daar mooi op aansluiten. Marketing verandert van schieten met hagel naar bullseye.

Niet alleen is dat fijn voor de (potentiële) relatie, want die wordt niet langer meer overspoeld met irrelevante content. Maar ook voor de organisatie, want die geeft niet langer teveel geld uit aan die z&;n doel mist. Wat je ook doet, als het niet aansluit op behoeften van je doelgroep (of dat een prospect is of een klant) kun je je afvragen of je wel goed bezig bent.

Lead generatie
Nauwe samenwerking tussen marketing en sales, kan het bedrijfsresultaat een boost geven. Marketing verzamelt gegevens over de doelgroep in de verschillende fases van de customer journey. Interacties op het internet die zijn vastgesteld met marketing automation tools, geven informatie. Bijvoorbeeld over wie op de website is geweest, op welk onderdeel in de e-nieuwsbrief is geklikt of wat een prospect of klant heeft gemeld op een van je socialmediakanalen.

Daaruit kun je opmaken welke vragen er leven en welke content daar antwoord op geeft. Dit vormt een bron van informatie voor de verkoper, die pas inhaakt als zo goed als zeker is dat de koop kan worden gesloten. Omdat je als verkoper weet hóe je die klant kunt helpen, ben je veel meer faciliterend en veel minder pushend bezig. Het enige wat de klant wil, is zo snel mogelijk een oplossing voor zijn probleem.

Relatiebeheer
Met alle nieuwe mogelijkheden om gerichter prospects te bereiken, zou je bijna vergeten dat het altijd nog voordeliger is om de realtie met bestaande klanten uit te breiden. Marketing automation maakt dit eenvoudiger. Of misschien moet je zeggen: marketing automation maakt dit specifieker. Je weet precies welke informatie de klant wenst en kunt daar heel specifiek op inspelen.

Ook hier is de koppeling tussen marketing en sales van groot belang. Niet alleen voedt marketing de verkoper met informatie, de verkoper annex relatiebeheerder op zijn beurt koppelt de feedback van zijn klant  weer terug naar marketing. Zo kun je toekomstige inspanningen nog beter afstemmen op klantbehoeften. De organisatie wordt (kosten)efficiënter en de relatie met de doelgroep inniger.

Investeren in kennis van marketing automation en , zal een organisatie dan ook gegarandeerd veel opleveren: meer leads, betrokken klanten en het imago van een bedrijf die snapt wat zijn doelgroep wil.

Deze gastblogbijdrage is van Inbound Media, een netwerkbureau op het gebied van contentmarketing en online lead generatie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie