Marktpositie Numico in Europa onder druk

Supermarktketens en drogisterijen in West-Europa vallen de sterke marktpositie van babyvoedingsfabrikant Numico, bekend van het merk Nutricia, aan. In meerdere landen komen winkelketens met huismerken. In Nederland overweegt Albert Heijn onder zijn eigen huismerk babymelk en potjesvoeding op de markt te brengen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat meldt NRC Handelsblad. ´We onderzoeken wat de mogelijkheden zijn', zegt een AH-woordvoerster. ´We vinden de babymarkt belangrijk.' Tot voor kort verkochten supermarkten geen huismerkbabyvoeding. Ze gingen ervan uit dat ouders juist voor voeding van hun baby waren gehecht aan vertrouwde namen als Nutricia, Nestlé en Danone (Blédina). Nestlé en Nutricia verkopen al een eeuw babymelk.

Afgelopen zomer introduceerden de Franse ketens Casino, Leader Price en Carrefour eigen babyvoeding. In Duitsland zijn dat de Duitse drogisterijen van Rosmann en Penny. In Groot-Brittannië heeft drogisterijketen Boots Clinics een eigen assortiment vegetarische babyvoeding.

Belangrijke reden voor winkelketens om eigen babyvoeding te gaan verkopen, zijn de hoge winstmarges. Numico zegt niet bang te zijn voor de toegenomen concurrentie. ´Huismerken kunnen op een deel van hun producten geen gezondheidsclaims maken. Daarop hebben wij patenten', aldus een woordvoerder.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie