McDonald's zet 'no logo'-strategie voort (op een piepklein logo na dan)

Vorig jaar adverteerde McDonald's met abri-posters met product shots zonder merknaam. Nu verandert het de populairste producten in 'Picto's'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In plaats van smakelijke foto&;s van Big Macs, Franse Frietjes en Quarter Pounders, gebruikt McDonald&;s voor de nieuwste buitenreclamecampagne pictogrammen van de bekendste producten. De buitenreclamecampagne start dinsdag 17 februari. 

Speciaal voor deze campagne zijn naast de genoemde hardlopers bij McDonald&;s, ook het Happy Meal, de Chicken McNuggets en de McFlurry omgetoverd tot ‘Picto’s’. De campagne is gebaseerd op het design van TBWA\Paris, onder leiding van creative director Jean-François Goize en artistic director en illustrator Michael Mikiels.

 

Vorig jaar ;s de eerste stap naar logo- en naamloos reclamemaken. De fastfoodketen wilde hiermee laten zien dat haar producten merken zijn geworden en onlosmakelijk zijn verbonden aan McDonald’s. 

 

René Jaspers, Directeur Marketing van McDonald’s Nederland, zegt: &;De iconische producten zijn zo uniek en herkenbaar, dat het opzichzelfstaande merken zijn geworden: allemaal iconen, van Big Mac tot McFlurry. Stuk voor stuk zo herkenbaar dat consumenten automatisch een link leggen met McDonald’s. Daarom kiezen wij voor een campagne, zoals de consument nog niet van ons gewend is. Met de Picto’s laten we zien dat zelfs als we het beeld vereenvoudigen, onze producten nog steeds zeer herkenbaar zijn. We spelen er een beetje mee. En laten met een activatie ook consumenten met de Picto’s spelen.&;

 

Toch mini-logo
Helemaal logoloos zijn de uitgingen niet. Wie goed kijkt, ziet de gouden bogen van McDonald&;s in elke Picto in mini-uitvoering terug. McDonald&;s woordvoerster Eunice Koekkoek zegt: &;Waar we in de no logo campagne met product shots bewust kozen om geen logo te gebruiken, vonden we bij de gestylde producten wel passen om ons logo discreet, en in harmonie met de picto’s te plaatsen om de kracht van de picto’s te vergroten.&;

Picto Puzzel
Tijdens de campagne zijn op abri’s ook Picto Puzzels te zien. Door een Picto Puzzel te scannen met de McDonald’s App, kan de unieke Picto Puzzel gespeeld worden.

 

Wie de Picto Puzzel oplost, ontvangt direct een kleine beloning: een coupon in de McDonald’s App voor een gratis kleine portie Franse Frietjes, af te halen bij een McDonald’s restaurant in de buurt. Tijdens de eerste week van de Picto campagne krijgt de consument die langs een abri (uitgerust met een Beacon) loopt, een melding om de Picto Puzzel te spelen.

 

 

McDonald’s zegt de eerste adverteerder in Nederland te zijn die Beacon-technologie inzet voor een marketingactivatie. De Picto Puzzel is te spelen van 17 februari tot en met 16 maart 2015. 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie