Nou hoor je het eens van een ander

Een van de sprekers op Marcom 2011 was Byron Sharp, een Australische marketingprofessor die onder andere betoogde dat het succes van merken nauw samenhangt met hun zowel mentale als fysieke aanwezigheid. Dat klonk verdacht veel naar klassieke massamarketing. Dus heb ik hem maar eens even gegoogled.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De prof heeft een prima site waarop behalve reclame voor z’n boek ook zeer leerzame content. Waaronder een oogopenend stukje over Pepsi: 'They told the world that they were going to revolutionise their marketing by moving a huge chunk of their budget to social media. The Pepsi Refresh Project accomplished everything a social media program is expected to do: Over 80 million votes were registered;3.5 million “likes” on the Pepsi Facebook page,and 60,000 Twitter followers. The only thing it failed to do was sell Pepsi.'

Inmiddels zijn ze in Amerika ingehaald door Diet Coke en de Chief Marketing Officer zoekt een nieuwe baan. Moraal van het verhaal: voor zowel mentale als fysieke aanwezigheid hebben merken massamedia nodig. Maar die staan, zoals we inmiddels weten, onder druk. Aan de andere kant van het spectrum zit Jeff Jarvis met: 'What would Google do.' (Met dank aan Lex). Maar die ziet, als je hem goed leest, niet alleen de massamedia, maar ook de massamerken, liever vandaag dan morgen verdwijnen. Ironisch genoeg zijn Google en Facebook en Twitter dat natuurlijk ook, met hun enorme mentale en fysieke aanwezigheid. Maar dat zijn alle drie online facillitators waardoor de medium en the message samenvallen.

Wat is wijsheid? Met de rug naar de toekomst en de kop in het zand, gaan we het niet redden. Maar met blinde dweperij ook niet. Tenzij je het natuurlijk net als Jeff Jarvis mooi vindt om reclame de nek om te draaien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie