P&G neemt afscheid van massamarketing

Bij zijn aantreden in 2000, stelde CEO Lafley dat Procter & Gamble’s massamarketingmodel niet langer efficiënt en effectief was. Grote vraag was wat daar dan wel voor in de plaats moest komen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De zoektocht naar het antwoord leidde tot talloze initiatieven en experimenten om ‘branding en marketing opnieuw uit te vinden’. Drie bouwstenen vallen daarbij op.

Eén: massamarketing is wat P&G betreft dood. De 80/20 regel regeert. Wanneer, zelfs bij megamerken als Ariel, een relatief klein percentage van de populatie verantwoordelijk is voor een groot percentage van de totale verkopen, moeten de marketinginspanningen dienovereenkomstig worden verdeeld. ‘One size fits all’ maakt plaats voor ‘totaal verschillende marketingstrategieën, voor verschillende groepen mensen’.
Twee: P&G ziet zichzelf niet langer als maker en verkoper van producten. Procter & Gamble houdt zich bezig met services en oplossingen, informatie en advies en zelfs relaties. Voorbeeld: Een Pamper is geen ‘urinevanger’, maar een product en service die moeders helpt hun baby te verzorgen.

Drie: marketing op zichzelf is een potentiële bron van waarde voor de klant. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van gezondheidsinformatie van derden bij een merk. Tezamen leiden de bouwstenen P&G in de richting van ‘consumenten pull op maat’, in plaats van ‘massaproducenten push’. Maar de weg daar naartoe is nog lang.

< SIZE=1>Bron: marketing week<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie