Rondvraag: Zijn mobiele bureaus creatief genoeg?

Vooral thema bureaus, zoals Ogilvy, DDB en TBWA lopen weg met mobiele reclameprijzen op festivals zoals de Spinawards en Cannes Lions. MobileMarketing.nl stelt daarom aan enkele vakspecialisten de vraag: ‘Zijn mobiele bureaus creatief genoeg?’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mervyn van Dam (ACHTUNG!): “Mobiele bureaus zijn in de regel eerder &;technology&; dan &;Creative&; driven. En dat is logisch omdat ze zich specialeren op een specifiek medium. Reclame bureaus bedenken ideeen, in principe los van een medium. Bij een goed idee is (bijna) altijd een specialist te vinden die het medium beheerst. De minder traditionale bureaus die scoren in cannes, weten creativiteit en technologie te verenigen, AKQA of RG/A zijn bekende voorbeelden van dit model. Als mobiel bureau toch winnen in Cannes? Dan zorgen dat je creativiteit in huis haalt (moeilijk!) of wees zeker dat je de beste bent op je terrein.”

Sander Munsterman (XS2TheWorld): "Ondanks dat er relatief veel (30%) inzendingen van mobile agencies waren vinden wij het natuurijk jammer dat de reclamebureau&;s de meeste Lions hebben gewonnen. Ik vermoed dat de meeste concepten nog teveel vanuit techniek worden bedacht. Met XS2 ontwikkelen we concepten eerst vanuit creatie en behoefte en daarna komt techniek. Met vier leeuwen in vijf jaar hoop ik dat we hebben laten zien dat mobiele bureaus dus wel degelijk creatief kunnen zijn."

Sven Huberts (ISOBAR): “Veel bedrijven die zich specialiseren op het gebied van mobile noemen zich vaak een agency, maar neem je een kijkje in de keuken dan zie je vaak een corporate, stoffige, technische cultuur waarin creativiteit minder belangrijk wordt gemaakt. Culture still eats strategy for breakfast. Zeker op creatief vlak. Daarom krijgen deze bedrijven geen voet aan de grond wanneer het gaat om creativiteit. Waarom thema bureaus vaak in de prijzen vallen bij reclamefestivals ? Er is sprake van een democratie in de media. Zij snappen het grotere plaatje. Wat is het probleem en de gedragsverandering die tot stand moet worden gebracht en hoe kan ik dit op een zo creatief mogelijke manier oplossen. Wanneer bijv. een applicatie als oplossing fungeert dan zijn deze bureaus ook in staat om het verhaal eromheen te bedenken / vertellen. De ideeën die er bovenuit springen zijn de ideeën/verhalen die mensen met elkaar willen delen.”

Remco Vroom (TAB Worldwide Media): “Een marketeer vertrouwt logischerwijs zijn reclame bureau om het creatief idee te ontwikkelen. Daarbij ligt de oplossing voor de probleemstelling in marketing briefings vaak op een ander niveau dan een mobiele oplossing alleen. Er werken vaak enorm goede creatieven bij mobiele bureaus maar door de positie van die bureaus werken ze vaak op een productie briefing en niet op een creatie briefing. Vandaar ook de grote hoeveelheid pro-bono cases die zijn ingezonden.”

Floris Cornelissen (Blast Radius): “De eerste mobiele bureaus vervulden voornamelijk de vraag: ‘Kunt u mijn webshop, site of database vertalen naar een app?’ Programmers, developers en designers gingen aan de slag en kwamen met een knappe, technische app met een prettige user interface. Erg functioneel, maar niet per se prijswinnend. Veel van het prijswinnend werk komt inderdaad van reclamebureaus die het ‘medium’ app hacken en op een originele manier inzetten. Kijk naar Reborn Apps. De grenzen vervagen echter. Technische mobiele bureaus worden creatiever en reclamebureaus maken deze expertise eigen. Wat dat betreft hoeven we alleen maar te kijken naar hoe dat ging bij de onlinebureaus. Het heeft mijns inziens dus niets te maken met de weg vinden naar prijzenfestivals of de leading rol van reclamebureaus. Op dit moment lijkt het me zelfs makkelijker voor mobiele bureaus om pro-actief een gave app te ontwikkelen dan voor reclamebureaus. Want het reclamebureau zal toch bij het mobiele bureau moeten aankloppen om dat ‘leuke’ idee te realiseren.”

Victor Knaap (Mediamonks): “Het merendeel van de mobiele bureaus denken vanuit de technische oplossing en zijn meer IT georganiseerde bedrijven. Dit is exact dezelfde situatie als de internet branche in 2001. Wij vinden dat reclamebureaus in de lead moeten zijn van de communicatiestrategie van merken, zij verantwoordelijk zijn voor het concept (over alle middelen), en dat productiebureaus moeten zorgen voor de bijpassende technische oplossing.”

Koen de Groot (Redurban): “Wij als &;digital&; bureau hebben mobile omarmd en we beginnen het te snappen. We nemen het serieus en we hebben gemerkt dat het een expertise is die je ook technisch gezien niet zomaar hebt ge-update maar het is wel heel erg rewarding als je eraan begint. Het is wederom zo dat de mediaconsumptie voorloopt op de branche. Er moet nog heel veel worden uitgeprobeerd voordat we zover zijn dat het een vaste relevante waarde is in campagnes of dat het zelfs het centrale uitgangspunt is. Het grootste struikelblok is m.i de technische barriere en de moeite die je moet doen (voor verschillende platformen) om een goed mobile mechanisme in je campagne te verwerken. Maar bureau&;s moeten dat willen want het is een fantastische manier om je speelveld minimaal te verdubbelen...”

Gerben Bosch (Alledaags): “Twee dingen vallen mij op. Er zijn inderdaad veel IT-achtige saaie mobiele bureaus die in Cannes, of waar dan ook nooit een prijs zullen winnen. Maar de vraag is of Cannes wel de plek is voor jonge mobiele bureaus om prijzen te winnen. De plek wordt gedomineerd door old school reclamebureaus.Natuurlijk gaat de eer dan naar die reclamebureaus en niet naar de creatieve geesten bij de mobile agencies.”

Joris van Heukelom (Makerstreet/ IAB Nederland): “Naar mijn mening is &;pur sang&; creativiteit die reeds decenia wordt beloond op de bekende reclamefestival niet de drijver van mobiele marketing. De voorhande zijnde features van een mobiele telefoon, alsook grondige kennis van de user-case in combinatie met heldere inzichten in wat technisch kan moeten leidend zijn. Creativiteit is een randvoorwaarde, maar leidt niet. Liever heel slim gemaakt dan uiterst creatief. Anders verwaterd de output tot een mobiele campagne. Terwijl de smartphone een ideaal relatiemedium is.”

Vincent Luyendijk (IN10): "Wat is creativiteit? Zijn het dan ook de apps en mobiele sites die door gebruikers het meest worden gebruikt? Het zijn vooral reclamebureaus die indienen voor bijvoorbeeld Cannes Lions, IT georiënteerde bureaus geven daar minder om. De winnaars zijn specifieke bureaus waar creatief gezien digitaal écht centraal staat. Juist die bureaus zijn goed in staat om vanuit de gebruiker te denken en te komen tot slimme concepten voor mobiel."

Jeroen Retrae (moblio.nl): "Naar mijn mening zijn (Nederlandse) mobiele bureaus zeker creatief genoeg om in de prijzen te vallen bij festivals zoals de Cannes Lions. Op dit moment zie je vaak bij de grotere (mobiele) projecten dat het reclamebureau leading is en het mobiele bureau wordt ingezet voor design en technische realisatie. Daarnaast worden de aanmeldingen bij de verschillende prijzenfestivals veelal ook verzorgd door het reclamebureau."

Bert Hagendoorn (Adobe/ The FWA):"Ik zie genoeg creativiteit bij die bureaus - misschien niet bij allemaal, maar denk bijvoorbeeld aan het werk van bureau FONK voor 22tracks, Jumbo en ING. Vaak zijn het reclamebureaus die inzenden, ook omdat die er vertrouwd mee zijn - het zou goed zijn als mobiele bureaus meer aan de weg timmeren en hun werk voor awards insturen."

 

 

 

*Een deel van deze bijdrages is reeds eerder op MobileMarketing.nl gepubliceerd. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie