Stekker uit De Pers

De commerciële exploitatie bleef structureel achter bij de verwachtingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dagblad De Pers stopt per 30 maart. Vandaag hebben Koninklijke Wegener NV en Mountain Media BV, de uitgever van Dagblad De Pers, overeenstemming bereikt over beëindiging van de commerciële exploitatie van De Pers door Wegener. De titel wordt gestopt omdat de commerciële exploitatie structureel achterbleef bij de verwachtingen.

De betrokken partijen laten in een persbericht weten dat Wegener – dat de commerciële exploitatie van De Pers had overgenomen - er vanwege de sterk verslechterde omstandigheden op de advertentiemarkt er (ook) niet in slaagde om de commerciële exploitatie van De Pers te verbeteren. ‘Wegener verwacht niet dat deze situatie de komende jaren significant zal verbeteren. Dit heeft ertoe geleid dat Wegener heeft aangegeven geen andere oplossing te zien dan de samenwerking met Mountain Media te beëindigen.’
Vandaag hebben Wegener en Mountain Media overeenstemming bereikt over beëindiging van de exploitatieovereenkomst. Wegener betaalt een afkoopsom betaalt van € 45 miljoen aan Mountain Media, die wordt aangewend om het merendeel van haar bestaande verplichtingen te voldoen. Januari 2011 nam Wegener ook al een last van circa 63 miljoen euro nam omdat het verwachtte verlies te draaien gedurende de elf jaar van de exploitatieovereenkomst. Wegener destijds: ‘De werkelijke en geprognosticeerde omzet voor De Pers is aanzienlijk lager dan eerdere verwachtingen van het management, waardoor Wegener nu naar alle waarschijnlijkheid gedurende de looptijd van deze overeenkomst verlies zal leiden.’

Dagblad De Pers werd eind 2006 opgericht door investeerder Marcel Boekhoorn. Hij zegt in het persbericht: ‘Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om een winstgevende, gratis kwaliteitskrant voor de Nederlandse markt te maken en heb daarom veel geld in het project geïnvesteerd. Het is een grote teleurstelling voor alle betrokkenen dat we hebben moeten besluiten om de krant op te heffen. Ik blijf ontzettend trots op het in de afgelopen vijf jaar bereikte resultaat: een prachtige krant gemaakt door een getalenteerde redactie en met veel trouwe en enthousiaste lezers.’ Ben Rogmans, mede-oprichter en directeur-uitgever van Dagblad De Pers noemt het besluit ‘ongelofelijk verdrietig maar ook begrijpelijk’.

In het persbericht wordt gemeld dat er gewerkt wordt aan een financiële regeling voor het personeel van dagblad De Pers. ‘Alle bestaande contracten met externe leveranciers zullen in goed onderling overleg worden beëindigd.’

Doodgeboren kind
Wim van der Peet, Head of Trading Print bij GroupM, zegt dat het stoppen van De Pers op korte termijn geen verschuivingen in de advertentiemarkt teweeg zal brengen. Van der Peet: ‘Het enige effect is dat er minder papier gebruikt zal worden dan nu. In commercieel opzicht speelde De Pers geen rol van betekenis.’ Van der Peet stelt vast dat De Pers van meet af aan een doodgeboren kind was. Geestelijk vader van De Pers, Cornelis van den Berg, trok volgens Van der Peet bij de lancering een dermate grote broek aan, dat de nieuwe titel niet op veel sympathie kon rekenen. Van der Peet: ‘De reactie vanuit bureau- en adverteerzijde was: “Als jij het dan zo goed weet, laat dat eerst maar zien dan.” De Pers startte daardoor met weinig tot geen advertenties en dat werd een self fullfilling prophecy; omdat niemand erin adverteerde leek het anderen ook geen goed idee.’

De ontwikkeling die De Pers daarna doormaakte droeg niet bij aan het vertrouwen in de titel. Van der Peet: ‘Het ene moment werden er gierend hoge oplages gemeld, het volgende moment ging men weer helemaal terug naar 125 duizend exemplaren. Het vloog alle kanten op. Weinig geloofwaardig.’

Ondanks het feit dat De Pers wel fans heeft onder lezers, lukt het ook Wegener niet om het tij te keren. De advertenties die het laatste jaar in De Pers stonden, vielen volgens Van der Peet voor het grootste gedeelte in de categorie ‘meeverkoop’. Van der Peet: ‘De Pers maakte deel uit van de Wegener Totaal Combinatie, dus stonden er veel advertenties niet op basis van een bewuste keuze voor De Pers in.’ Dat is volgens Van der Peet dan ook de reden dat Metro en Spits op korte termijn niet zullen profiteren van het omvallen van De Pers. Wel ziet Van der Peet op de langere termijn kansen voor Metro en Spits om met een hogere oplage aan hun bereik en daardoor aan hun positie op de adverteerdermarkt te werken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie