Toekomst huismerken rooskleurig

Huismerken zitten al jaren in de lift. En de toekomst blijft er zonnig uitzien, want consumenten zijn meer en meer geneigd het vertrouwen te verleggen naar de retailer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat A-merken het moeilijk hebben, is bekend. Maar het slechte nieuws is dat het alleen maar erger lijkt te worden. Door de versnippering van de media-aandacht wordt het steeds lastiger om via de massamedia de beoogde doelgroepen te bereiken en ook in kwaliteit wordt het verre van eenvoudig om je te onderscheiden. In veel productcategorieën zijn de verschillen met de private labels minimaal geworden.

De huismerken spinnen garen bij deze ontwikkeling. In de VS zijn de omzetten van de huismerken in de afgelopen twee jaar gegroeid met 8,6 procent, terwijl de nationale merken het moesten doen met een schamele anderhalf procent. In de Amerikaanse winkels valt een op de vijf producten die verkocht worden inmiddels in de categorie private label. Bij consumententests scoren huismerken regelmatig beter dan de nationale merken. Belangrijk is ook dat consumenten meer en meer vertrouwen lijken te stellen in retailmerken. Wal-Mart heeft een ijzersterke reputatie en dat straalt ook af op het huismerk. Concerns als Procter & Gamble en Unilever zullen in de komende jaren vooral moeten mikken op innovatie, in de hoop met productvernieuwingen de huismerken nog een slag voor te blijven.

< SIZE=1>Bron: Fortune<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie