Trouw online

Loyale klanten zijn goud waard. Daar komen de dotcombedrijven ook achter. Beloningsprogramma´s kunnen helpen bij het kweken van online loyaliteit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dm-ers weten het allang: loyale klanten leveren veel meer op dan niet-loyale en dus is het buitengewoon belangrijk om klanten te behouden. Dat geldt ook in de wereld van internet. Want een klant die verknocht is aan een site, koopt niet alleen meer, maar vertelt dat ook door aan vrienden. En betere reclame kun je je niet wensen. Bedrijven als CDNow, eToys, Amazon en Yahoo zijn daar inmiddels achter. Ze geven handenvol geld uit om consumenten die eenmaal binnen zijn geweest, terug te laten komen en om hen aan te sporen nieuwe bezoekers te werven.

Online beloningsprogramma´s kunnen helpen om van eenmalige kopers trouwe klanten te maken. Maar dan moet zo´n beloningsprogramma wel helder en duidelijk zijn. Zo kunnen er punten worden gegeven bij aankopen, bij het werven van nieuwe klanten, bij het meewerken aan onderzoek en bij andere vormen van interactie. Als die punten op korte termijn om te zetten zijn in presentjes of kortingen, heeft de consument ook een prikkel om klant te blijven. Het voordeel van internet is dat het gedrag van de klant op de voet kan worden gevolgd, zodat ook de incentives op maat kunnen worden gemaakt. Maar het principe blijft hetzelfde: klanten vinden het leuk beloond te worden. Ook in de virtuele wereld.

< SIZE=1>Bron: admap, december 2000<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie