Uit kracht!

Het zijn bijzondere tijden in de Nederlandse economie en dus ook in het Nederlandse medialandschap. Het zijn leermomenten. Een mediabureau managen in een groeiende markt is niet moeilijk. De zaak bestieren in neergang, dat maakt de man. Er moet een tandje bij, uit kracht voor iedereen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De markt kantelt en verandert snel… niemand weet precies waarheen. Het is dus blijven presteren & pionieren. Alle winst in het bedrijf terug. Het is wennen want dingen gaan niet meer vanzelf. Ik noem dat altijd ‘een pareltje’, een moment waar we het later nog veel over hebben. Helaas regeert nu de angst. Letterlijk! Als je de krant leest, of dichter bij huis ons mooie vakblad. Helaas geeft onze overheid het slechte voorbeeld, bijvoorbeeld door het kadaster niet te reorganiseren (bij een krimpende vraag) maar klakkeloos de prijs voor de consument met 25 procent te verhogen. Zo hoeft men daar niet harder te werken en vooral niet te veranderen en wordt er toch geen verlies geleden. Schandelijk en onterecht!

Zo worden allemaal korte termijn oplossingen bedacht. Bedenksels die de angst voeden. Angst bij bedrijven (komt het allemaal goed?) en angst bij mensen (heb ik mijn baan straks nog?). Het is dus ook van groot belang dat we het goede voorbeeld geven en de juiste taal spreken in de media. Niet dramatiseren maar evenmin ontkennen en helemaal niet verdoezelen. Dat laatste is in mijn optiek een veel gemaakte fout.

In de Adformatie van 23 juli staat wat mij betreft weer een mooi voorbeeld van de boel vergoelijken. Ook nu weer steekt een mediabureau voor de zoveelste keer de natte vinger in de lucht om de daling in de mediabestedingen aan te geven. Nog geen drie maanden geleden was het 7,1 procent gedaald en dat is nu bijgesteld naar 8,9 procent. Waar ik over val is de ‘boter op het hoofd’ inbreng van Nielsen. Bert Niewold (Nielsen) noemt de cijfers ‘extreem pessimistisch” en ‘we moeten geen angst aanjagen’. Nog een voorbeeld van verdoezelen: ‘In 10 jaar tijd is de daling nooit groter geweest dan 2,5 procent’. Ja? Duh… De afgelopen decennia is de economie nog nooit zo sterk gekrompen als nu.

Het is daarom toch geen vergelijk om de afgelopen 10 jaar als benchmark te nemen! Deze vergoelijkende woorden zijn wat mij betreft op zijn minst laakbaar. Kennelijk wil men niet inzien wat er werkelijk gaande is. Iedereen die de mediamarkt een beetje kent weet dat de 7,1 procent en de 8,9 procent daling maar het topje van de ijsberg is.

De werkelijkheid is nog veel ernstiger. Ieder mediabureau zal dat beamen. Mijn punt is dat we niet veranderen door als een struisvogel onze kop in het zand te steken. We moeten dat erkennen en inzien dat we andere manieren moeten vinden om de adverteerders te helpen hun doelstellingen te realiseren. We moeten meer leveren… uit kracht!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie