Valentijnsdag: feest voor chocoladefabrikanten

Chocola is big business rond Valentijnsdag. Chocola in dozen verkocht altijd al goed, maar nu komen daar ook noviteiten als chocolade body paint en chocolade Valentijnskaarten bij. Datamonitor onderzocht de chocolademarkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De grootste chocolade-eters wereldwijd zijn de Russen, die in 2001 303 miljoen kilo verorberden; twee keer zoveel als de Amerikanen met 151 miljoen kilo. Valentijnsdag is in Rusland nog geen lange traditie, maar zij kennen ‘Vrouwendag’ op 8 maart. De Russen zijn wel traditioneel; noviteiten maakten 1,7 miljoen dollar van de markt uit, vergeleken met 1,4 miljard die aan doosjes chocola werd omgezet en daarmee ruim 90% van de markt bepaalde.

In Brazilië vieren ze op 12 juni ‘Lover’s Day’. Brazilië is de vijfde producent van chocola wereldwijd en is tweede consument na Rusland. De Braziliaanse consument heeft een voorkeur voor hoge kwaliteit met een hoge prijs.

De V.S. domineren de chocolademarkt, met een waarde van 13 miljard in 2001. De Amerikanen gaven 2,4 miljard uit aan doosjes chocolade en 1,6 miljard aan noviteiten.
In Engeland wordt het meeste geld uitgegeven aan chocolade, en dat heeft vooral met de gestegen prijzen daar te maken. De Engelsen zijn chocaholics met 30% van de totale Europese markt. Zij geven ook het meeste geld uit aan noviteiten.

Volgens Datamonitor geven chocoladeliefhebbers hun geld het liefst uit aan een product met een bekende merknaam erop. Fabrikanten zouden zich moeten toeleggen op luxe verpakkingen, pure chocola en niches zoals biologisch, dieet en diabetes.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie