Verbazing over uitspraak in zaak AH-Unilever

De overwinning van Albert Heijn in de rechtszaak tegen Unilever over de huismerken van het supermarktconcern, heeft in de branche over het algemeen tot verbazing geleid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is een zwarte dag voor fabrikanten van A-merken, vindt supermarktdeskundige Gerard Rutte. Bas Kist van merkenbureau Shield Mark oordeelt dat A-merken wel heel makkelijk nagemaakt kunnen worden. Retailanalist Bert Keizer (Cap Gemini) vindt dat Albert Heijn zelf steeds meer een merk wordt waardoor er druk komt op andere merken.

Unilever vindt dat Albert Heijn met dertien producten van zijn huismerk inbreuk maakt op het merkenrecht, omdat ze te veel lijken op de eigen producten. De rechter stelde Unilever in twee gevallen in het gelijk. Voor elf andere artikelen ging Albert Heijn vrijuit.

‘Dat Albert Heijn zomaar A-merken kan kopiëren leidt tot verwarring bij de consument', vindt Rutte. Hij denkt dat de relatie tussen supermarkten en A-merkfabrikanten naar aanleiding van de uitspraak verder zal verharden. ‘Waar blijf je met je merk als een supermarkt het ongestraft kan namaken. De macht van de supermarkten groeit hierdoor sterk.'

Kist van Shield Mark noemt de uitspraak van de rechter ‘in het algemeen een nederlaag voor het A-merk'. ‘Fabrikanten steken miljoenen euro's in de ontwikkeling en marketing van nieuwe producten. Nu kunnen anderen heel dicht in de buurt van zo'n product komen (ANP).'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie