VMC te sexy voor Adformatie

Adformatie, dat sappige roddelblaadje van de reclamewereld, is nu echt de weg kwijt. Om de ongeëvenaarde cabaretier Wim Kan vrij te citeren: iedere week lees ik weer stomverbaasd in Adformatie wat ik nou weer wil. Volgens Erwin Wijman van Adformatie willen 500 VMC-vrouwen dolgraag de maîtresse zijn van Don Druiper (wie?).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wijman verbaast zich in nummer 44 van Adformatie over het feit dat zich omschrijft als een ‘informeel netwerk van vrouwelijke marketing- en communicatieprofessionals. Sterke, stoere, ambitieuze, beetje gekke, sexy/feminiene hoogopgeleide vrouwen.’ In zijn artikel toont Wijman zich verbijsterd over marketingprofessionals die zichzelf sexy durven te noemen.

Mad men
Wijman koppelt woorden als ‘sexy’ (VMC) en ‘chicks’ (vrouwennetwerk voor MVO en duurzaamheid ) aan de Amerikaanse tv-serie Mad Men, die zich afspeelt in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Wijman omschrijft deze serie verlekkerd als overvloeiend van ‘bronstige mannen en onderdanige vrouwen’. En eindigt zijn column met: ‘Maîtresse zijn van Don Druiper … kennelijk een droomrol voor 500 sexy VMC vrouwen’.

Vieze oude man?
Wijman verwart, zoveel is duidelijk, ‘sexy’ met ‘verkrijgbaar’. Zijn woorden (‘maîtresse’, ‘bronstig’) doen nogal ouderwets aan. Ik ken de man niet, maar ik kan niet anders dan concluderen dat hij een vieze oude man is, full of wishful thinking en/of dat hij zich erg vereenzelvigt met de man/vrouw-patronen die kennelijk in Mad Men worden gepropageerd, met denkbeelden uit het midden van de vorige eeuw.

Schattig
De ‘schattige marketingmeisjes’ verhalen ten spijt spelen vrouwelijke professionals een steeds belangrijker rol in marketing. Vrouwen zijn steeds vaker beslissers op marketing- en communicatieafdelingen van grote bedrijven. Door bepaalde – maar gelukkig bij lange na niet alle – mannen kan dit als bedreigend worden ervaren. The old boys’ network in gevaar?

De kracht van VMC
Als actief VMC-lid en als zelfstandig marketing- en communicatieadviseur heb ik ervaren dat marketing niet de saaie bedoening hoeft te zijn die het lijkt wanneer je sommige vakbijeenkomsten bezoekt. Je kent ze vast wel, die borrels waar iemand met je in gesprek gaat en ondertussen over je schouder speurt naar een nog interessanter gesprekspartner. Een bekende hoofdredacteur van een marketingblad vroeg mij recent wat nu de kracht is van VMC. ‘Voor mij is het PIM [Platform Innovatie in Marketing/EW] – maar dan met lipstick’, antwoordde ik. Naar VMC-bijeenkomsten ga ik ook voor mijn plezier. Dat geldt niet voor alle vakdagen.

Sexy!
Het ‘sexy/feminien’ in de omschrijving van VMC staat voor mij voor de symbolische lippenstift, voor savoir faire, voor plezier en eer hebben in je vak. Voor vrouw durven en kunnen zijn, ook als professional. Voor een moderne maatschappij, waar het aankomt op waar vak-m/v-schap. Ongeacht je sekse. Wijman, welcome to the 21st century!

Tot slot
Misschien moet Wijman nog eens luisteren naar wat de Stones al in 1968 zongen:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie