Webbedrijven akkoord met gedragscode

Bedrijven die klanten lastig vallen met spam of zoekmachines manipuleren om bovenin de resultaten te eindigen, riskeren sinds deze maand een boycot. Brancheorganisatie IAB heeft met al haar leden een gedragscode opgesteld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De grote zoekmachines en mediabureaus hebben de code aanvaard. Bedrijven die commerciële bulkmail versturen, komen op een zwarte lijst van het Interactive Advertising Bureau (IAB). Internetreclamebureaus die zich toeleggen op cloaking (of andere technieken om hoog te scoren bij zoekmachines) krijgen een 'rode kaart' en worden door deelnemende zoekmachines helemaal uit de resultaten gefilterd.
´Of het nu gaat om spam per e-mail, sms of chat of bedrijven die consumenten en zoekmachines om de tuin proberen te leiden, we maken er korte metten mee', meldt voorzitter Igor Beuker van IAB. ´Er is nog een aantal cowboys op de markt dat snel geld wil verdienen ten koste van het medium, adverteerders en consumenten. Die zijn we veel liever kwijt dan rijk. Onze leden willen ook over vijf jaar nog geld verdienen.'

Het IAB verwacht dat malafide bedrijven door de maatregelen vanzelf uitsterven. Onder meer de zoekmachines Google en Ilse en de zoekmachinemarketeers Overture en Traffic4u ondersteunen de gedragscode.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie