Wijn lijdt onder sherry-effect

Wijn dreigt te verstoffen onder het imago van een ‘oude lullendrankje’. Dit deelde merkenstrateeg R. van Kralingen deze week de Nederlandse wijnhandelaren mee tijdens de presentatie van het jaarlijkse marktonderzoek van het Productschap Wijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van Kralingen waarschuwde de aanwezigen voor het sherry- of jenevereffect. De Nederlandse wijnhandelaren zien al een paar jaar aan de marktcijfers dat jongeren ten opzichte van de leeftijdsgroepen daarboven steeds minder wijn drinken. ‘Is ook ergens logisch, want wijn moet je leren drinken’, meent M. Hovenkamp van het Productschap Wijn. Toch is er volgens de merkenstrateeg wel degelijk grond om bezorgd te zijn, als er niet snel een strategie wordt uitgezet om de wijn duidelijker op de markt te zetten. Een optie om aansluiting te vinden bij het koopgedrag van de jongerengeneratie is het neerzetten van merkwijn. In Nederland bestaan wel merkenwijnen, maar die zijn niet zo groot (E&J Gallo, Gato Negro en Estola). Bovendien, zo bleek vorig jaar uit het marktonderzoek, denken veel mensen dat de Merlot – die naar de druivensoort verwijst - een merkwijn is. Een andere mogelijkheid is volgens Van Kralingen het populariseren, ofwel 'verpilsen', van wijn. ‘Het gaat erom dat je net als bij andere merken een associatie oproept met je merk, waarmee mensen zich kunnen identificeren’, aldus Van Kralingen. Een ander advies kwam van onderzoeksbureau ACNielsen dat de marktgegevens verzamelde. Het bureau stelde voor het aanbod van een 'kleintje wijn' te vergroten, temeer omdat het aantal eenpersoonshuishoudens nog steeds toeneemt. Fabrikanten spelen hier al op in met onder meer thee en koffie. Ook in wijn wordt de kleinverpakking populairder, maar het aanbod is nog beperkt. (Bron: ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie