Zwart ondervertegenwoordigd in Zuid-Afrikaanse commercials

Een parlementaire commissie heeft Zuid-Afrikaanse reclamebureaus opgeroepen om een einde te maken aan de oververtegenwoordiging van witte acteurs in advertenties.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gemeten in een willekeurige week blijkt 80% van de gebruikte voice overs in advertenties afkomstig van witte acteurs. En dat in een land waar 88% van de bevolking zwart is en ongeveer 70% van het publiek dat op een gemiddelde televisieavond wordt bereikt eveneens zwart is. De parlementaire commissie is in het leven geroepen na een klacht van een aantal zwarte radiostations dat zij geen eerlijk deel van de advertentiegelden ontvangen omdat de mediaplanners overwegend wit zijn, zelf geen ‘zwarte media’ consumeren en daardoor ook niet op het idee komen deze te betrekken in de mediaplanning van een campagne. De parlementaire commissie stelde de radiostations in het gelijk, maar hoopt dat regelgeving achterwege zal kunnen blijven en dat de branche zelf een oplossing voor dit probleem zal vinden. Zuid-Afrika kent wel de regel dat minstens 26% van de aandelen in handen van zwarte organisaties of individuen moet zijn om in aanmerking te komen voor overheidsopdrachten. Slechts drie bureaus voldoen aan dit criterium: TWBA Hunt Lascaris (Omnicom), Saatchi & Saatchi (Publicis) en HerdBuoys McCann Erickson (Interpublic), alle gevestigd in Johannesburg.

Als reclame een afspiegeling is van de samenleving, is dit beslist niet de Zuid-Afrikaanse samenleving, merkte een commissielid op. Maar wie kijkt naar de economische verhoudingen in dit land, vindt een betere afspiegeling. Want de 12% witten zijn 7 jaar na het afschaffen van de apartheid nog steeds verantwoordelijk voor 47% van de consumptie.

< SIZE=1>Bron: advertising age<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie