Van de metaverse tot merkinclusiviteit, 5 digitale trends voor 2022

2022 wordt het jaar van digitale werelden, technologische doorbraken en impactvolle innovaties.

Door: Terence de Waard

Het jaar 2022 heeft flink wat in petto voor ons op het gebied van digitale werelden, technologische doorbraken en impactvolle innovaties. We kampen met andere uitdagingen, maar zien genoeg kansen om bedrijven sneller dan ooit te laten groeien. Dit zijn de belangrijkste digitale thema’s en subtrends voor 2022: 

  1. Een volledig virtuele wereld: de metaverse 
  2. Geavanceerde technologie en bedrijfsmodellen: NFT’s
  3. Kunstmatige intelligentie in razend tempo: robots 
  4. Hyperconnectiviteit naar een nieuw level: 5G 
  5. Mens en planeet staan centraal: merkinclusiviteit 

Een volledig virtuele wereld: de metaverse

De metaverse is een van de meest besproken onderwerpen van het afgelopen jaar en dit zet zich voort in 2022. De hybride, digitale en fysieke werelden vertegenwoordigen een hoeksteen van Web3; het is een revolutionair keerpunt in de evolutie van het internet. 

De metaverse is nu al drukbezet en evolueert dit jaar tot een broedplaats van virtuele werelden, waaronder The Sandbox, Decentraland en CryptoVoxels. Merken zetten hun eerste stappen in de metaverse met virtuele evenementen, winkels, modeshows, productlanceringen, contentproductie en live-shopping. Zo gaf CEEK bijvoorbeeld recentelijk een voorproefje van hoe winkelen bij de H&M in de metaverse eruit zou zien. 

Geavanceerde technologie en business models: NFT’s

Hét woord van 2021? NFT. Niet zonder reden, uiteraard. Non-fungible tokens zijn geëxplodeerd in populariteit en waarde. Digitale assets zoals tweets, liedjes, kunstwerken, video’s en collectibles gaan voor miljoenen euro’s over de digitale toonbank. 

Het komende jaar zullen NFT’s hun bestemming, en daarmee hun waarde op lange termijn, vinden in de luxe- en kunsteconomie, de gaming-industrie en de markten voor verzamelobjecten. Daarnaast zullen ook grote merken en bedrijven zich bezig gaan houden met het ontwikkelen van NFT’s en hiermee experimenteren. Verder is de verwachting dat er in 2022 een gerichte regelgeving voor het eigendom van de digitale assets zal ontstaan. 

Kunstmatige intelligentie in razend tempo: robots

Robots transformeerden van science fiction ideeën tot waardevolle bezittingen die de maatschappij daadwerkelijk ondersteunen, dat alles door behulp van kunstmatige intelligentie. De wereldwijde robot-industrie is momenteel 25 miljard dollar waard en kan tegen 2030 oplopen tot 260 miljard dollar. Volgens de Boston Consulting Group gaat het om ruwweg vier categorieën robots: conventionele industriële robots, stationaire professionele diensten, mobiele professionele diensten en automatisch geleide voertuigen. 

Hyperconnectiviteit naar een nieuw level: 5G

In 2022 staan we nog sneller en dichter in verbinding met elkaar. Zeg hallo tegen hyperconnectiviteit. De verwachting is dat de wereldwijde adoptie van 5G in 2022 1 miljard zal bedragen. Volgens Statista is dat een mijlpaal die twee jaar eerder zal worden bereikt vergeleken met 4G. Bovendien steekt 5G met kop en schouders boven 4G uit. Het biedt niet alleen een dataverbinding die mogelijk 100 keer sneller is dan 4G, maar ook een betere betrouwbaarheid van bijna 100%.

Waar 4G toentertijd voor ‘game-changing’ innovaties zorgde zoals het mogelijk maken van on-demand service apps zoals Uber, tilt 5G de mogelijkheden ook naar een hoger niveau. 5G is de sleutel tot de metaverse en tot een hele reeks andere op IoT-gebaseerde innovaties die een steeds grotere rol spelen in het bedrijfsleven en dagelijks leven.

Mens en planeet staan centraal: merkinclusiviteit 

Om McKinsey te citeren, "het tijdperk van de inclusieve consument is aangebroken." Consumenten ervaren inclusiviteit als een belangrijk uitgangspunt en merken moeten hieraan voldoen in hun waarden, identiteit en handelingen. 

De mensen die actief op zoek zijn naar inclusieve merken zijn vooral de jongere generaties, in het bijzonder Generatie Z. Deze generatie heeft veel macht wat betreft koopkracht en zijn een belangrijke doelgroep voor veel merken. Merken moeten laten zien dat hun producten en diensten inclusief zijn om hun doelgroepen te bereiken en overtuigen.  

Terence de Waard is head of marketing NL bij Dept. 

Dept organiseert op donderdag 27 januari Trends Talk, een virtueel evenement waarin digitale experts alle trends uitlichten en vertellen hoe je hierop inspeelt. Aanmelden kan via deze link.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie