Ahold Delhaize pakt opnieuw dikke omzetplus door corona

De omzet klom met ruim 10 procent tot 17,8 miljard euro in vergelijking met vorig jaar.

Ahold Delhaize

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het derde kwartaal een hogere omzet behaald, doordat consumenten meer boodschappen deden in coronatijd en veel online shoppen. Het moederbedrijf van Albert Heijn en webwinkel bol.com krikt zijn winstverwachting voor heel 2020 op en kondigde een groot nieuw aandeleninkoopprogramma aan.

De omzet klom met ruim 10 procent tot 17,8 miljard euro in vergelijking met vorig jaar. Met name in de Verenigde Staten, de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize, stegen de verkopen, maar ook in Europa werd meer verkocht. Mensen gaan veel minder naar de horeca en geven meer uit aan boodschappen.

Bol

De omzet bij bol.com nam in het afgelopen kwartaal met bijna 47 procent toe. Bij de supermarkten van Ahold Delhaize werd ook vaker boodschappen gedaan via het internet. Over de gehele linie gingen de online verkopen met bijna 63 procent omhoog. Het bedrijf had eerder al gezegd dat de doelstelling van 7 miljard euro aan online consumentenverkopen dit jaar zal worden behaald, een jaar eerder dan oorspronkelijk gepland.

Ahold Delhaize rekent nu voor 2020 op een sterkere stijging van de aangepaste winst per aandeel dan eerder gedacht. Het aandeleninkoopprogramma van 1 miljard euro zal begin volgend jaar beginnen.

De branche profiteert

Niet alleen Albert Heijn maakt dit jaar een ongekende groei door. Leverancier van marketinginzichten uit big data aan retail en FMCG, IRI, rekende onlangs voor de gezamenlijke omzet dit jaar uitkomt op zo'n 37 miljard. Een jaar eerder was dat 33,9 miljard, een stijging van 8,4 procent. (De twee jaren ervoor groeide de omzet met respectievelijk 2,5  en 4,4 procent.)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie