Albert Heijn is de rockster in de merklijsten van Brand Finance

Niet alleen snelst groeiende merk, maar ook sterkste merk, stelt Brand Finance vast.

Supermarktmanager Ilse
Albert Heijn

Marktleider in de supermarktbranche Albert Heijn ligt ook op kop in de merklijsten van Brand Finance (Brand Finance Netherlands 50 2023). Om te beginnen is Albert Heijn wat merkwaarde betreft het snelst groeiende merk van Nederland. De merkwaarde is volgens de berekeningen van Brand Finance met 79 procent gegroeid, naar een waarde van 1,7 miljard euro. Brand Finance: ‘In het licht van inflatie en leveringsuitdagingen in 2022, heeft het moederbedrijf van Albert Heijn, Ahold Delhaize, het kostenbesparingsprogramma 'Sparen voor onze klanten' met succes geïmplementeerd. Dit initiatief hielp de impact van stijgende voedselprijzen te verminderen en de klantervaring te verbeteren bij de verschillende merken, waaronder Albert Heijn.'

Snelst groeiende merken
Snelst groeiende merken

Kracht van het merk

Ook in de ranking ‘Sterkste merken van Nederland’ komt Albert Heijn als winnaar uit de bus. Brand Finance bepaalt de relatieve sterkte van merken door middel van een ‘balanced scorecard’ van statistieken die marketinginvesteringen, het eigen vermogen van stakeholders en de bedrijfsprestaties evalueren. Met een BSI score van 89,4 en een AAA-beoordeling, laat Albert Heijn onder meer Heineken en KPN achter zich. Wat die BSI score betreft, die bepaalt Brand Finance naar eigen zeggen aan de hand van marktonderzoeksgegevens van meer dan 100 duizend respondenten in 38 landen en in 31 sectoren. ‘In overeenstemming met ISO 20671.’

Sterkste merken
Sterkste merken

Top 10 Meest waardevolle merken

Geen verrassingen overigens in de Top 10 ‘Most Valuable Dutch Brands 2023’. De lijst wordt zoals gewoonlijk aangevoerd door Shell (46,5 miljard), op grote afstand gevolgd door ING (9,4 miljard) en Philips (8,2 miljard). De complete top tien hieronder in een afbeelding.

Meest waardevolle merken
Meest waardevolle merken

Verliezer

De grootste verliezer in de ranking was dit jaar Just Eat Takeaway.com, met een waardeverlies van 47 procent. De waarde van de maaltijdbezorger bleef (na verdamping van bijna de helft), steken op 2,1 miljard euro. Brand Finance verklaart de drop door veranderend consumentengedrag na de covid-pandemie. Er werd veel minder eten besteld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie